ToriDiilin ansiosta ostaminen ja myyminen on helpompaa ja turvallisempaa kuin koskaan. Lue tämä artikkeli, niin tiedät mistä on kyse ja pääset tekemään turvallisesti kauppoja Torissa!
ToriDiili on vapaaehtoinen lisäpalvelu, joka varmistaa Torin kautta ostettujen tuotteiden turvallisen maksamisen ja lähettämisen. Myyjältä vaaditaan aina vahva tunnistautuminen, ja ostaja vuorostaan antaa tarjousta tehdessään tarvittavat tiedot kuljetusta ja maksua varten. Ilman oikeaa osoitetta, ja toimivaa maksua ostaja ei pysty tekemään ostoksia. Sekä ostajan että myyjän turvallisuus ovat olleet pääosassa palvelua kehitettäessä. ToriDiilissä sekä myyjän että ostajan tiedot siis siirtyvät kuljetuskumppanimme tietoon automaattisesti, joten myyjän tarvitsee vain kirjoittaa hänelle annettu lähetyskoodi paketin päälle ja viedä se Postiin. Myyjän ei siis koskaan tule ToriDiiliä tehdessään itse selvittää ostajan osoite- tai numerotietoja Torin viesteissä.
Näet aina Toriin kirjautuneena omat ToriDiilisi ja niiden tilat TÄÄLTÄ.
Tässä lyhyesti ToriDiilin tekemisen vaiheet:
Tutustuthan ToriDiilin sääntöihin ja ehtoihin ennen käytön aloittamista.
- Myyjä jättää ToriDiili -ilmoituksen valitsemalla sopivan pakettikoon ilmoitusta jättäessään
- Ostaja tekee ilmoitukseen tarjouksen käyttäen "Tee ToriDiili -tarjous" painiketta ilmoituksessa:
Tämän jälkeen ostaja voi lähettää tarjouksen ja mahdolliset terveiset myyjälle. Ostaja myös näkee mistä hinta tulee hänelle koostumaan:
- Tämän jälkeen ostajaa pyydetään tekemään katevarausostos joko MobilePaylla tai kortilla
- Ostaja voi myös ennen tarjouksen tekemistä ottaa yhteyttä myyjään normaalisti klikkaamalla tätä painiketta ilmoitussivulla:
- Ostaja näkee koko ajan ToriDiilin tilan omalla ToriDiili -sivullaan:
- Myyjä saa tarjouksesta tiedon Toriin ja keskusteluihin. Keskustelu tarjoajan kanssa näyttää ToriDiilin alussa AINA tältä:
HUOM: sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron kysyminen ei ole osa ToriDiiliin kuuluvaa keskustelua. Tori ei koskaan kysy sinulta erikseen sähköpostiosoitettasi ToriDiiliä tehtäessä. Jos joku kysyy sinulta Torin viesteissä ToriDiilin-verukkeella sähköpostiosoitettasi, puhelinnumeroasi tai lähettää sinulle epäilyttävän linkin, raportoi käyttäjä meille välittömästi keskustelun työkaluilla äläkä vastaa hänelle.
Myyjä voi hallinnoida tarjouksiaan ToriDiili -osiossa:
- Myyjä hyväksyy ("valitse ostaja") tai hylkää ("hylkää tarjous") tarjouksen
- Kun myyjä hyväksyy ensimmäistä kertaa tarjouksen, hänen pitää tehdä vahva tunnistautuminen ja yhdistää haluamansa pankkitili Torin tietoihin kumppanimme Tinkin välityksellä. Yhdistäminen voidaan vaatia myyjältä myöhemmin uudelleen, mikäli esimerkiksi muutokset järjestelmissämme sitä vaativat.
- hylkäyksen tapauksessa katevaraus palautetaan ostajalle
- Hyväksyttäessä ostajan ja myyjän välille muodostuu sitova sopimus
- Ostajan katevaraus muuttuu tässä vaiheessa maksuksi maksunvälityskumppanimme Adyenin hallinnoimalle vakuustilille.
- Hyväksynnän jälkeen myyjä pakkaa tavaran ja kirjoittaa hänelle annetun lähetyskoodin paketin päälle
- HUOMIO: ToriDiilin paketit eivät sisällä särkyvän tavaran erikoispaketteja, joten pakkaathan tavaran huolellisesti ja siten, että pakkaus kestää koneellisen käsittelyn
- Myyjä vie paketin lähimpään Postin palvelupisteeseen. Postilokeroiden käyttöä ToriDiili ei tue, joten ethän vie pakettiasi automaattiin tai lokeroon, vaan palvelupisteelle.
- Posti toimittaa paketin Postin palvelupisteeseen lähellä ostajaa (pikkupaketin tapauksessa suoraan ostajan postilaatikkoon tai postiluukkuun, mikäli mahdollista)
- Ostajalla on 24 tuntia aikaa tarkastaa ja hyväksyä paketti
- Mikäli ostaja ei reagoi 24 tunnin kuluessa tai hyväksyy paketin Torin kautta, rahat siirretään myyjälle.
- Mikäli ostaja huomaa tavarassa olevan jotain vialla, hän voi ottaa myyjään yhteyttä ja lykätä maksua. Tämän jälkeen ostajan tulee selvittää asia myyjän kanssa. Jos yhteisymmärrykseen ei päästä, Torin asiakastuki pyydetään apuun.
- Jos asiasta tehdään riitatilanne, koko riitatilanteen ajan rahat pysyvät katevarauksena ja liikkuvat vasta kun asia on selvitetty. Rahat palautetaan sille osapuolelle, kenen hyväksi tilanne tuomitaan Torin toimesta. Tori tutkii asian puolueettomasti ja faktoihin perustuen.
Sekä ostaja ja myyjä näkevät aina ToriDiilinsä Torissa Oma Tori>ToriDiili. Täältä kumpi tahansa voi seurata ja hallinnoida ToriDiilejään. Jos ToriDiilin vaihetta ei löydy omista ToriDiileistä, kyseessä ei ole ToriDiili.
- Jatka artikkelin lukemista jos haluat tietää lisää!
Myyjän kannattaa aina ottaa itselleen talteen esimerkiksi elektroniikkaa myydessään laitteen sarjanumero sekä muut yksityiskohdat, ja pitää ne itsellään kunnes ostaja on tarkastanut tuotteen.
Ostajan rahat ovat siis tallessa, kunnes tuote on vastaanotettu ja hyväksytty, jonka jälkeen maksu suoritetaan myyjän tilille. Koko prosessi tallentuu järjestelmiimme käyttäjien turvallisuuden varmistamiseksi.
Myyjä ei siis jää rahatta jos ongelmia ilmenee ja hän on toiminut palvelun ehtojen mukaan, vaan asia selvitetään osapuolten kesken ja tarvittaessa Torin asiakastuki pyydetään apuun. Koko tämän ajan osto pysyy katevarauksena kunnes ostaja tai Tori vapauttaa maksun.
Ostaja ei myöskään saa rahojaan takaisin ilman selvää syytä tai selkeää puutetta myyjän toiminnassa tai toimitusprosessissa. Ostaja ei koskaan voi itsenäisesti palauttaa katevarausta itselleen.
Maksun peruutuksesta voit lukea lisää täällä. Huijaaminen on ToriDiilin kautta siis käytännössä hyvin vaikeaa ja palvelu antaakin molemmille osapuolille enemmän mielenrauhaa kuin lähetyksestä ja maksusta "vanhaan tapaan" sopimalla.
Vaihtoehtoisesti ostaja ja myyjä voivat sopia kaupan keskenään Torin viestipalvelussa, jolloin osapuolet ovat itse vastuussa toimituksesta ja maksusta.
Jos myyjä aktivoi ilmoitukselleen ToriDiilin, Ilmoitusta jättäessä vaihtoehdot ovat seuraavat:
Huom: Pikkupaketti toimitetaan ostajan postiluukkuun tai -laatikkoon, mikäli mahdollista.
Jos pakettisi on suurempi kuin yllä tai et halua käyttää ToriDiiliä ilmoituksessasi, ole hyvä ja valitse "En voi lähettää ToriDiilillä" ja sovi noudosta sekä maksusta ostajan kanssa erikseen vanhaan tapaan Torin viestipalvelussa.
Ostajat voivat tarjota hintaa jonka he haluavat maksaa tavarasta. Ostajan pankkitililtä pidätetään katevarauksena tavaran ja kuljetuksen hinta sekä palvelumaksu etukäteen, jolloin myyjällä on varmuus maksun saamisesta. Myyjällä on 48 tuntia aikaa hyväksyä ostotarjous. Jos tarjousta ei hyväksytä, se purkautuu automaattisesti jolloin ostajan pankkitilillä oleva katevaraus poistuu. Rahat siirretään myyjän ilmoittamalle tilille lopullisesti vasta kun tavara on toimitettu ja hyväksytty.
Myyjä lähettää tuotteen käyttämällä Postin kuljetuspalvelua. Ostaja saa tuotteen suoraan lähimpään noutopaikkaan. Huomioithan että noutopaikkaa ei voi itse valita, vaan Posti toimittaa paketin ostajan tarjousta tehdessään toivomaan tai tilanteen mukaan sopivimpaan noutopaikkaan.
Oikean pakkauskoon valitseminen on erittäin tärkeää! Ilmoituksen luontivaiheessa annetaan lisätietoa pakkausten mitoista ja painosta.
Voit lukea lisää tästä.
Kun ostaja on vastaanottanut tavaran, hänellä on 24 tuntia aikaa tarkistaa, että kaikki on niin kuin pitääkin. Myyjä saa maksun tavarastaan 5 arkipäivän kuluessa paketin toimituksesta.
Jos tuote on viallinen, ostaja voi keskeyttää maksun. Tällaisissa tapauksissa ostajan tulee ottaa yhteyttä myyjään esimerkiksi alennuksen sopimiseksi tai tavaran palauttamiseksi.
Ostaja ja myyjä sopivat riitatilanteista ensisijaisesti keskenään. Jos osapuolet eivät pääse yksimielisyyteen, asia voidaan riitauttaa Torin arvioitavaksi. Tori käsittelee tapauksen käyttöehtojen mukaisesti ja ehdottaa ratkaisua ongelmaan. Tori voi tilittää kauppasumman osapuolten kesken ratkaisun perusteella.
Tarkemmat ehdot on määritelty täällä.
Kaikki ToriDiilillä tehdyt kaupat näet kirjautuneena Toriin kohdassa Oma Tori > ToriDiili.
ToriDiili ei ole saatavilla niissä tuotekategorioissa, joissa tavaran tai maksun toimittaminen ei kuljetusyhtiön, maksuratkaisun tarjoajan tai Suomen lainsäädännön mukaan ole mahdollista.
Lue lisää: ToriDiili - Turvallinen maksu ja sujuva toimitus.
Hyviä ja turvallisia kauppoja!
Pakkausohje: Pakkauksen tulee olla ehjä ja kestää 4-5 kertaa oma
painonsa. Esimerkiksi muovipussi ei ole suositeltava
ulkopakkaus.
Sisältö ei saa liikkua pakkauksessaan kuljetuksen
aikana. Tyhjän tilan voi täyttää esim. vaahto-, styroksitai kuplamuovilla, sanomalehdillä tai pahvilla.
Paketin hankala muoto vaikeuttaa lähetyksen
käsittelyä. Älä jätä pakettiin liepeitä tai ulokkeita,
tällöin koneellisesti käsiteltävän lähetyksen
mittatiedot voivat kasvaa ja se saattaa vaikuttaa
kuljetusmaksuun.
Sulje lähetys huolella. Käytä riittävästi teippiä,
narua, metallihakasia, vanteita tai muuta
kiinnitysmateriaalia lähetyksen sulkemiseen.
Kuluttajien lähetyksissä kirkas ja leveä
pakkausteippi on suositeltavin teippityyppi,
koska se pitää hyvin, eikä peitä
pakkausmerkintöjä. Lähde