TorinDiilin erityissäännöt (voimassa alkaen 18.3.2024) sitovat ToriDiilin käyttäjää aina ToriDiilin palveluja käytettäessä. Torin käyttöehdot löytyvät täältä ja yleiset sopimusehdot Tori-palveluun kaupan perustaville yrityksille löytyvät täältä.
SISÄLTÖ
ToriDiilin erityissäännöt
1 Johdanto
1.1 Näistä säännöistä
1.2 ToriDiilin kuvaus
2 Sopimuksen solmimisen ja maksun ehdot
2.1 Ilmoitus ja sopimusperusteet
2.2 Tavarareklamaatiot
3 Kuljetus
3.1 Toimitusehdot
3.2 Tavaran vastaanotto ja tarkastus
3.3 Toimitusta koskevat reklamaatiot
3.3.1 Yleiset varaukset
3.3.2 Kuljetusvauriot
3.3.3 Kadonnut paketti
3.3.4 Vaatimukset toimitusviiveistä
3.3.5 Oston peruuttaminen kadonneen/vahingoittuneen paketin vuoksi
3.3.6 Väärän paketin vastaanottamiinen
4 Riitojen ratkaisu
4.1 Maksun keskeyttäminen ja vaatimuksen dokumentointi
4.2 Riitojen ratkaisu
4.2.1 Osapuolet sopivat ratkaisusta
4.2.2 Osapuolet eivät pääse sopimukseen ratkaisusta
4.3 Sopiminen
4.3.1 Sopimusvaikutukset
4.3.2 Myyjä hyväksyy oston peruuttamisen
4.3.3 Myyjä ei hyväksy oston peruuttamista
4.3.4 Ostaja tai myyjä passiivinen
4.4 Tiettyjä sääntöjä varastettuja ja väärennettyjä tavaroita koskien
4.5 Tiettyjä sääntöjä turvallisesta maksamisesta ja toimituksesta perittävän maksun palauttamisesta
5 Tavaroiden palautus
6 Peruutusoikeus
7 Palvelun väärinkäyttö
8 Ilmoitusvelvollisuus
1. Johdanto
1.1 Näistä säännöistä
Nämä erityiset säännöt koskevat ToriDiilin käyttöä. Se on palvelu, joka varmistaa markkinapaikka Tori.fi:n (”Tori”) kautta ostettujen tavaroiden turvallisen maksamisen ja lähettämisen. ToriDiiliä tavaroiden ostamiseen käyttäviä henkilöitä kutsutaan ”Ostajiksi” ja palvelua tavaroiden myymiseen käyttäviä henkilöitä kutsutaan ”Myyjiksi”.
ToriDiilin tarjoaa Schibsted Suomi Oy yhteistyössä Posti Oy:n (”Posti”), Adyen N.V:n (”Adyen”), Tink AB:n (”Tink”) ja Signicat AS:n (”Signicat”) kanssa.
Yleiset ehdot ja Toriin sovellettavat erityisehdot täydentävät näitä erityissääntöjä.
Huomaa, että Suomen kuluttajansuojalaki ei koske yksityishenkilöiden välistä kauppaa. Ostajalla ei ole peruutus-, vaihto- tai palautusoikeutta. Tori, Adyen, Posti, Tink, Signicat tai muut kolmannen osapuolen palveluntarjoajat, joiden kanssa Tori tekee yhteistyötä, eivät ole osapuolia Ostajan ja Myyjän välisessä sopimussuhteessa.
1.2 ToriDiilin kuvaus
ToriDiili on palvelu, joka muodostuu seuraavista vaiheista:
Sopimuksen tekeminen/maksu – katso kohta 2.
Kuljetus – katso kohta 3.
Riitojen ratkaisu – katso kohta 4.
Jokaisella palvelun osalla on omat sääntönsä, jotka on kuvattu näissä ehdoissa. Kaikki palvelun osat katsotaan käytetyiksi, kun Ostajan ja Myyjän välinen sopimus on tehty ja tavarat on toimitettu kuljetusliikkeelle.
ToriDiilin käyttö edellyttää, että sekä Ostajalla että Myyjällä on Schibsted-tili. Schibsted-tili on Schibsted-yhtiöiden yleinen kirjautumis- ja maksuratkaisu, jossa käytetään samaa käyttäjätunnusta (sähköpostiosoitetta) ja salasanaa kuin kirjauduttaessa useisiin palveluihin, kuten Tori ja Oikotie. Lisäksi Myyjästä pitää tulla Adyenin rekisteröity asiakas. Adyen-rekisteröinti tapahtuu osana ToriDiili-prosessia.
Jotta Myyjä voi käyttää ToriDiiliä, hänen on aktivoitava tämä vaihtoehto ilmoituksessaan. Myyjän on aktiivisesti hyväksyttävä Ostajan pyyntö käyttää palvelua. Ostaja maksaa toimituskulut ja turvallisen maksamisen maksun, ja ne näkyvät selkeästi Ostajalle ilmoituksessa, kun hän lähettää ostopyynnön ToriDiilin kautta.
Kun Ostaja lähettää Myyjälle kuljetuksen sisältävän ostopyynnön, Ostajalla on mahdollisuus muuttaa tavarasta maksamaansa summaa (tarjous). Tämä summa varataan Ostajan pankkitililtä yhdessä toimitusmaksun ja turvallisen maksamisen maksun kanssa. Pyyntö on voimassa 48 tuntia, kunnes Ostaja peruuttaa sen tai Myyjä hyväksyy/hylkää sen. Ostajalla on oikeus peruuttaa pyyntönsä, kunnes Myyjä hyväksyy tarjouksen.
Kun Myyjä hyväksyy tarjouksen ensimmäisen kerran, Myyjää pyydetään vahvistamaan henkilöllisyytensä (riippumatta siitä, onko hän jo vahvistanut Schibsted-tilinsä) sähköisellä todennuksella (eID) Signicatin kautta tai millä tahansa muulla Torissa kulloinkin käytettävissä olevalla vahvistusmenetelmällä. Myyjää pyydetään myös vahvistamaan maksutili Tinkissä, missä Myyjä kirjautuu pankkiinsa ja valitsee tilin, jolle hän haluaa varat maksettavan. Pankkitilillä on oltava IBAN-numero. Tori pidättää oikeuden pyytää Myyjää vahvistamaan henkilöllisyytensä ja pankkitilinsä uudelleen petosten estämiseksi.
Myyjää voidaan myös pyytää ja velvoittaa antamaan lisätietoja Adyenin pyynnöstä sovellettavien lakien noudattamiseksi.
Kun Myyjä hyväksyy pyynnön, varat nostetaan Ostajan tililtä ja siirretään Adyenin suojatulle tilille. Tässä vaiheessa Ostaja ei voi enää peruuttaa ostopyyntöä. Kun Myyjä hyväksyy tarjouksen, sitä pidetään sopimusajankohtana (sopimus). Myyjä voi kuitenkin peruuttaa sopimuksen tietyistä syistä peruuttamalla tapahtuman, kunnes tavarat on toimitettu kuljetusyritykselle.
Myyjällä on seitsemän (7) arkipäivää aikaa lähettää tavarat. Jos Myyjä ei ole lähettänyt pakettia määräaikaan mennessä, osto peruuntuu automaattisesti ja Ostajalle palautetaan rahat. Ostaja vastaa oikean osoitteen ja yhteystietojen antamisesta. Ostajalta veloitetaan mahdolliset lisäkustannukset, jotka johtuvat puutteellisista tai väärällä osoitteella olevista toimituksista Ostajalle.
Ostajalla on 24 tuntia aikaa tarkastaa tavarat vastaanoton jälkeen, katso kohta 3.2. Näiden 24 tunnin aikana Ostaja voi keskeyttää maksun Myyjälle napsauttamalla kohtaa ”Minulla on ongelmia tuotteen kanssa” ja tekemällä reklamaation Torin reklamaatiolomakkeella. Jos maksua ei ole keskeytetty näiden 24 tunnin kuluessa, ostohinta maksetaan automaattisesti Myyjälle. Jos maksu keskeytetään, Ostajan on otettava yhteyttä Myyjään Torin viestitoiminnossa perustellakseen/dokumentoidakseen maksun keskeyttämisen syyn.
Jos osapuolet epäilevät, että tavarat ovat vaurioituneet kuljetuksen aikana, sovelletaan kohdan 3 sääntöjä. Jos osapuolet eivät pääse sopimukseen ratkaisusta maksun keskeyttämisen jälkeen, Tori voi ratkaista asian kohdan 4 ehtojen mukaisesti.
Kun kauppa on suoritettu ja rahat maksettu, osapuolilla on mahdollisuus arvioida kokemus Myyjän/Ostajan kanssa. Tämä pätee riippumatta siitä, onko toinen osapuoli antanut arvosanan. Arvostelut näkyvät osapuolten Tori-profiileissa. Lue lisää täältä.
Käyttämällä palvelua Osapuolet hyväksyvät, että Tori voi tehdä päätöksiä, jotka puuttuvat osapuolten väliseen sopimussuhteeseen. Osapuolet ovat velvoitettuja noudattamaan näitä ehtoja sekä Torin päätöksiä.
2. Sopimuksen solmimisen ja maksun ehdot
2.1 Ilmoitus ja sopimusperusteet
Ostajan ja Myyjän välillä on sitova sopimus ToriDiilin kautta, kun Myyjä on hyväksynyt Ostajan tarjouksen. Myyjä voi kuitenkin peruuttaa sopimuksen tietyistä syistä peruuttamalla tapahtuman siihen asti, kun tavarat on toimitettu kuljetusyritykselle.
Myyjä saa tehdä vain yhden ToriDiili-tapahtuman ilmoitusta kohden. Näin ollen on suositeltavaa ilmoittaa vain yksi tavara ilmoitusta tai ”pakettia” kohden (esim. lastenvaatepaketti tai kirjapaketti jne.).
Myyjällä on velvollisuus antaa oikeat tiedot tavaroista. Ilmoituksessa on oltava seuraavat tiedot:
- Yksityiskohtainen kuvaus tavarasta, sen kunnosta (uusi, kuin uusi, hyvä, kohtalainen jne.).
- Omat laadukkaat kuvat tavarasta, joissa näkyy sen kunto, värit, vauriot jne. Muualta kopioitujen kuvien käyttö on kielletty.
- Yksityiskohtaiset tiedot kulumisesta tai merkinnöistä tulee antaa joko kuvauksessa tai kuvissa.
- Oikean pakettikoon valinta lähetystä varten.
Myyjä on velvollinen toimittamaan tavarat, jotka vastaavat sopimuksen perusteella kohtuullisesti odotettavissa olevaa tavaroiden kuntoa, kokoa ja laajuutta. Jos tavarat poikkeavat tästä, Ostaja voi tehdä reklamaation kohdan 4 mukaisesti.
Myyjä vastaa tavaroista siihen saakka, kunnes ne on toimitettu kuljetusliikkeelle. Riski siirtyy Ostajalle, kun kuljetusliike vastaanottaa tavarat. Päinvastainen pätee, jos tavarat palautetaan kohdan 5 mukaisesti.
2.2 Tavarareklamaatiot
Jos Ostaja huomaa, että tavarat poikkeavat sovitusta, Ostajan on ilmoitettava siitä Myyjälle ja keskeytettävä maksu. Ostajalla on 24 tuntia aikaa tarkastaa tavarat vastaanoton jälkeen. Näiden 24 tunnin aikana Ostaja voi keskeyttää maksun Myyjälle napsauttamalla kohtaa ”Minulla on ongelmia tuotteen kanssa”. Jos epäillään, että tavarat ovat vaurioituneet kuljetuksen aikana, Postiin on otettava yhteyttä tällä lomakkeella ja maksu on keskeytettävä.
Ostajan on pystyttävä dokumentoimaan kuvilla, videoilla tms., että tavara poikkeaa osapuolten sopimasta. Ostaja ei saa käyttää tai muuttaa tavaroiden kuntoa muuten kuin mitä on tarpeen vaatimuksen dokumentoimiseksi. Ostaja on vastuussa, jos tavarat vahingoittuvat hänen hallussaan, elleivät osapuolet ole toisin sopineet. Ostaja vastaa kaikista vaatimuksen dokumentointiin liittyvistä kustannuksista.
Määräajat:
- Maksu Myyjälle on keskeytettävä 24 tunnin kuluessa tavaroiden vastaanottamisesta, katso kohta 3.2.
- Vaatimus Myyjää vastaan on dokumentoitava mahdollisimman pian.
- Mikäli kyseessä on (i) kadonnut paketti, (ii) tavaroiden kuljetusvauriot tai (iii) viivästyminen, Postille on tehtävä ilmoitus kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa tavaroiden lähettämisestä (jos paketti on kadonnut) tai kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa vastaanottamisesta (kuljetusvaurioiden tai myöhästymisen tapauksessa). Postin sähköpostivastauksen saamisen jälkeen vaaditaan ilmoitus myös Torille (vahingonkorvauksista). Jos itse paketissa havaitaan näkyviä vaurioita, siitä on ilmoitettava välittömästi paketin luovuttavalle työntekijälle.
Jos Torin tai kuljetusliikkeen määräaikoja ei noudateta, osapuolen vaatimukset voidaan menettää.
3. Kuljetus
3.1 Toimitusehdot
Myyjä vastaa siitä, että paketti toimitetaan oikealle kuljetusliikkeelle.
Myyjä vastaa siitä, että paketti on pakattu asianmukaisesti kuljetusta ja lajittelua varten, mukaan lukien esim. että tavaran on kestettävä 4–5 kertaa oma painonsa ja niin, että se kestää postin mekaanisen käsittelyn eikä aiheuta vaaraa tai vaurioita. Koska paketti lastataan useita kertoja ennen toimitusta, paketissa tulee olla kiinteä sisä- ja ulkopakkaus. Kuljetuskoodi on kirjoitettava selkeästi siten, että se kestää kuljetuksen, eli että se ei irtoa tai katoa käsiteltäessä (esim. poistettavissa oleva kirjoitus). Lisätietoja pakkaamisesta on täällä.
Myyjä vastaa myös siitä, että pakkaus on valitun pakettikoon sisällä. Jos paketti ylittää valitun pakettikoon painon ja mitat, Myyjältä voidaan veloittaa sakkomaksu. Aiemmin käytettyä pakkausta uudelleen käytettäessä paketin alkuperäiset kuljetustarrat on peitettävä selkeästi/poistettava.
Myyjän ja Ostajan on annettava oikea osoite ja yhteystiedot ennen sopimuksen solmimista. Myyjän ja Ostajan yhteystiedot voivat näkyä Postin OmaPosti-sovelluksessa. Yhteystiedot näkyvät paketin lähetysetiketissä. Tori voi ilmoittaa Ostajan/Myyjän nimen ja muut yhteystiedot, jos se on tarpeen palvelun käyttämiseksi, palautusten avustamiseksi tai jos Tori pitää sitä tarpeellisena muista syistä.
Huomaa, että toimitus- ja noutotavat voivat muuttua prosessin aikana. Sekä Myyjän että Ostajan on mukauduttava tällaisiin muutoksiin käyttäessään ToriDiiliä.
Myyjä vastaa siitä, että paketti ei sisällä tavaroita, jotka ovat laittomia tai kuljetusliikkeen ehtojen mukaan vaarallisia kuljettaa, kuten:
- Lämpötilaherkät tuotteet
- "Vaaralliset aineet" kuljetuslainsäädännön määritelmän mukaisesti ja muut vaaralliset aineet, mukaan lukien paineistetut säiliöt, kemikaalit, litiumkennot/-akut, ammukset, räjähteet, ilotulitteet, kaasut, syttyvät aineet ja muut aineet tai materiaalit, jotka voivat aiheuttaa vaaran ihmisille, eläimille ja ympäristölle
- Elävät ja kuolleet eläimet, kasvit ja elintarvikkeet
- Aseet ja ammukset sekä niiden jäljitelmät
- Kranaattien, miinojen, räjähdyslaitteiden, savupommien ja vastaavien esineiden jäljitelmät
- Tupakka- ja nikotiinituotteet, alkoholi ja muut ikärajoitetut tai laittomia aineita sisältävät tuotteet
- Käteinen tai luottokortit
- Kielletyt tuotteet, kuten tietyt huumausaineet ja väärennetyt tuotteet, tai tuotteet, joihin kohdistuu tuonti-/vientikieltoja tai muita pakotteita
- Lääkkeet
Jos tavaroita lähetetään näiden sääntöjen vastaisesti, Myyjä on vastuussa Torille tästä aiheutuvista menetyksistä tai kustannuksista, eikä Tori ole vastuussa kyseisten tavaroiden lähetykseen liittyvistä menetyksistä tai kustannuksista. Jos tällaisia tavaroita havaitaan, kuljetusliike voi kieltäytyä toimittamasta niitä Ostajalle ilman mitään vastuuta, eikä se ole velvollinen ryhtymään toimenpiteisiin tavaroiden palauttamiseksi eikä asettamaan niitä Myyjän saataville. Kuljetusliike voi vapaasti hävittää tällaiset tavarat oman harkintansa mukaan.
3.2 Tavaran vastaanotto ja tarkastus
Ostajalla on 24 tuntia aikaa tarkastaa tavarat vastaanoton jälkeen. Näiden 24 tunnin aikana Ostaja voi keskeyttää maksun Myyjälle napsauttamalla kohtaa ”Minulla on ongelmia tuotteen kanssa”. Jos itse paketissa havaitaan näkyviä vaurioita ja paketti luovutetaan kuljetusliikkeen asiakaspalvelupisteessä, on siitä ilmoitettava välittömästi paketin luovuttavalle työntekijälle.
Tavarat katsotaan Ostajan vastaanottamiksi, kun Ostaja on noutanut ne noutopisteestä.
Ostaja on velvollinen noutamaan tavarat noutopisteestä Torin asettaman määräajan kuluessa. Tori pidättää oikeuden muuttaa määraikaa erityistapauksissa tai ylivoimaisen esteen sattuessa. Jos tavaroita ei noudeta määräajassa, ne palautetaan Myyjälle. Jos tavarat palautetaan Myyjälle ostajan noutamatta jättämisen, puutteellisen osoitteen tai muun vastaavan syyn vuoksi, tavarat veloitetaan edelleen Ostajalta ja ostohinta maksetaan Myyjälle. Myyjällä ei ole oikeutta korvaukseen, jos tavarat vahingoittuvat tai katoavat paluukuljetuksen aikana.
3.3 Toimitusta koskevat reklamaatiot
3.3.1 Yleiset varaukset
Tori ei ole vastuussa vahingoista ja menetyksistä, jotka aiheutuvat tavaroiden kuljetuksen aikana tai sen jälkeen, kun tavarat on toimitettu valittuun noutopisteeseen. Tori järjestää korvausmaksun, jos Tori on vastuussa näiden erityisehtojen mukaisesti. Torin vastuu ei kuitenkaan koskaan voi ylittää kuljetusliikkeen vastuuta.
Kuljetusliike vastaa vahingoista/menetyksistä, jotka aiheutuvat tavaroiden ollessa sen hallussa. Korvausvastuu ei kata vahinkoja/menetyksiä, jotka johtuvat Ostajan tai Myyjän olosuhteista tai muusta, mikä vapauttaa ne tiekuljetussopimuslain mukaisesta vastuusta.
Tori ja kuljetusliike eivät kumpikaan ole vastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat sen jälkeen, kun Ostaja on noutanut tavarat noutopisteestä. Tori ja kuljetusliike eivät kumpikaan ole vastuussa vahingoista/menetyksistä, jotka aiheutuvat siitä, että tavarat on pakattu kohdan 3.1 ehtojen vastaisesti.
3.3.2 Kuljetusvauriot
Jos tavarat vaurioituvat kuljetuksessa, vastaanottajan on tehtävä ilmoitus Postin asiakastukeen täällä kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa vastaanottamisesta. Postin sähköpostivastauksen saamisen jälkeen on tehtävä ilmoitus myös Torille. Jos itse paketissa kuitenkin havaitaan näkyviä vaurioita ja paketti luovutetaan kuljetusliikkeen asiakaspalvelupisteessä, on siitä ilmoitettava välittömästi paketin luovuttavalle työntekijälle. Viivästynyt ilmoitus voi vaikeuttaa vaurion tutkintaa ja johtaa korvauksen maksamatta jättämiseen.
Ostaja on velvollinen todistamaan, että tavarat ovat vaurioituneet kuljetuksen aikana. Dokumentaatiossa on kuvattava vaurion luonne ja sen on sisällettävä kuvat seuraavista: (i) pakkauksen lähetystarra, (ii) sisäpakkaus, (iii) ulkopakkaus, (iv) vahingoittunut sisältö ja (v) pakkauslaatikossa vaurioitunut paketti (jos vaurio on näkyvissä). Tämän lisäksi osapuolten on täytettävä kuljetusliikkeen dokumentointivaatimukset.
Kuljetusliike päättää, onko korvausperuste olemassa, ja korvauksen määrän. Posti päättää yleensä korvauksesta tavaran painon perusteella. Kotimaan paketeista maksettava korvaus on enintään 20 euroa/kg. Jos todellinen arvo on pienempi kuin painon mukainen korvaus, korvaus maksetaan kohteen arvon mukaan. Tori maksaa korvauksen Ostajalle.
3.3.3 Kadonnut paketti
Jos paketti katoaa, lähettäjän on tehtävä ilmoitus Postin asiakastukeen (täällä) kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa lähettämisestä. Tavara katsotaan kadonneeksi, kun kuljetusliike on päättänyt siitä.
Jos kuljetusliike maksaa korvausvaatimuksen, Tori maksaa korvauksen Ostajalle. Ostohinta maksetaan Myyjälle.
Huomaa, että Tori tai kuljetusliike eivät ole vastuussa korvauksesta, jos tavara katoaa sen jälkeen, kun se on noudettu noutopisteestä.
Kuljetusliike päättää, onko korvausperuste olemassa, ja korvauksen määrän. Posti päättää yleensä korvauksesta tavaran painon perusteella. Kotimaan paketeista maksettava korvaus on enintään 20 euroa/kg. Jos todellinen arvo on pienempi kuin painon mukainen korvaus, korvaus maksetaan kohteen arvon mukaan. Tori maksaa korvauksen Ostajalle.
3.3.4 Vaatimukset toimitusviiveistä
Se, että tavaraa ei ole toimitettu normaalin toimitusajan kuluessa, ei yleensä muodosta perustetta vaatimukselle Toria, Myyjää tai kuljetusliikettä kohtaan, ellei toisin ole sovittu tai taattu, tai jos tavaraa pidetään kadonneena. Viivästymisestä on ilmoitettava Postille kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa paketin vastaanottamisesta. Esitetyistä vahingoista voidaan maksaa viivästyskorvaus, joka rajoittuu kuljetuskustannuksiin.
3.3.5 Oston peruuttaminen kadonneen/vahingoittuneen paketin vuoksi
Se, että tavarat katsotaan kadonneiksi tai vaurioituneiksi kohdan 3.3 mukaisesti, ei muodosta perustetta irtisanoa sopimusta Myyjän kanssa, elleivät tavarat ole vaurioituneet/kadonneet Myyjästä johtuvien seikkojen vuoksi. Kuljetuspalvelua koskevan reklamaation yhteydessä Tori pidättää ostohinnan, kunnes kuljetusliike on tehnyt päätöksen, ja maksaa sen jälkeen päätöksen mukaisesti.
3.3.6 Väärän paketin vastaanottaminen
Jos väärä paketti vastaanotetaan, Tori pidättää oikeuden pidättää maksu, kunnes oikea paketti on löytynyt ja toimitettu tai kunnes kuljetusliike katsoo oikean paketin kadonneeksi. Jos tavara katsotaan kadonneeksi, sovelletaan kohdan 3.3.3 sääntöjä.
4. Riitojen ratkaisu
4.1 Maksun keskeyttäminen ja vaatimuksen dokumentointi
Ostajalla on 24 tuntia aikaa tarkastaa tavarat vastaanoton jälkeen, katso kohta 3.2. Näiden 24 tunnin aikana Ostaja voi keskeyttää maksun Myyjälle napsauttamalla kohtaa ”Minulla on ongelmia tuotteen kanssa”. Määräaika koskee Torin reklamaatiolomakkeen käyttöä.
Ostajan on dokumentoitava vaatimuksensa Myyjää ja Toria kohtaan mahdollisimman pian maksun keskeyttämisen jälkeen. Ostaja ei saa käyttää tavaroita tai muuttaa tavaroiden kuntoa muuten kuin mitä on tarpeen poikkeamien dokumentoimiseksi.
Huomaa, että ToriDiiliä käytetään, kun kaksi yksityishenkilöä tekevät sopimuksen tuotteen ostosta, myynnistä ja toimituksesta. Kuluttajakauppalainsäädäntö ei koske tällaisia kahden yksityishenkilön välisiä sopimuksia, eikä Ostajalla ole oikeutta peruuttaa, vaihtaa tai palauttaa tavaroita.
4.2 Riitojen ratkaisu
4.2.1 Osapuolet sopivat ratkaisusta
Maksun keskeyttämisen jälkeen osapuolille annetaan mahdollisuus löytää ratkaisu asiaan. Osapuolet voivat vapaasti löytää ratkaisun, joka kompensoi poikkeaman.
Tori ei pidätä ostohintaa tapauksissa, joissa osapuolet ovat sopineet korjaamisesta/uudelleentoimittamisesta, ellei tätä ole määritetty kohdan 4.2.2 mukaisesti. Jos osapuolet sopivat korjauksesta/uudelleentoimittamisesta, ostohinta maksetaan Ostajalle, ellei Tori ole toisin sopinut tai päättänyt.
Huomaa, että osapuolet vastaavat omista odotuksistaan, jos he sopivat asian ratkaisusta. Tällaisia ovat esimerkiksi odotukset siitä, kuka vastaa palautuslähetyksestä, tai odotukset Torin tai kuljetusliikkeen kyvystä auttaa asiassa.
4.2.2 Osapuolet eivät pääse sopimukseen ratkaisusta
Jos osapuolet eivät pääse sopimukseen ratkaisusta, Tori arvioi, pitäisikö osto peruuttaa seuraavien ehtojen perusteella:
Peruutus edellyttää, että toimitetut tavarat poikkeavat olennaisesti sovitusta.
Huomattavana poikkeamana pidetään muun muassa seuraavia:
- Tavara ei toimi, ellei tästä ole kerrottu
- Merkkituote myydään aitona, mutta se osoittautuu väärennetyksi
- Ostettuun tavaraan verrattuna eri tavaran vastaanottaminen
- Tavara on huomattavasti huonommassa kunnossa kuin ilmoituksessa on kuvattu
- Tavaran koko on eri kuin ilmoituksessa kerrottu
- Myyjällä ei ole oikeutta myydä tavaroita
- Tavaroihin kohdistuu rasituksia ja/tai rajoituksia, joita ei ole ilmoitettu
- Tavara on vaurioitunut kuljetuksen aikana ja vaurio johtuu huonosta pakkaamisesta (tämä ei päde, jos vaurio on merkityksetön tavaran toiminnan tai arvon kannalta)
Tavara poikkeaa sopimuksesta, vaikka se myydään ”sellaisenaan” tai vastaavilla varauksilla, jos tavarassa on ilmoituksessa kertomatta jätettyjä toimimiseen liittyviä vikoja. Tämä ei koske tilanteita, joissa ilmoitetaan, että tavaran toimivuus ei ole Myyjän tiedossa.
Osapuolilla on kolme (3) päivää aikaa esittää näkemyksensä asiasta, jos Tori ottaa heihin yhteyttä riidanratkaisun yhteydessä. Jos Myyjä tai Ostaja ei vastaa tässä ajassa, Tori voi tehdä päätöksen passiivisen osapuolen vahingoksi. Osapuolilla on velvollisuus täyttää Torin dokumentointivaatimukset.
Tori pidättää oikeuden peruuttaa osto riippumatta osapuolten toimittamista tiedoista, jos jompikumpi osapuoli rikkoo Torin ilmoituksiin liittyviä sääntöjä Tori pidättää oikeuden päättää hinnanalennuksesta ja korjauksesta/uudelleentoimituksesta ratkaisuna tapauksissa, joissa peruutus on kohtuuttoman raskas tai kallis ratkaisu. Jos Tori on päättänyt korjauksesta/uudelleentoimituksesta eikä Myyjä noudata vaatimuksia, Tori pidättää oikeuden palauttaa ostohinta osittain tai kokonaan Ostajalle. Tämän jälkeen Ostajan on säilytettävä tavaroita kahden kuukauden ajan, minä aikana Myyjä voi ottaa yhteyttä Ostajaan ja järjestää paluukuljetuksen.
4.3 Sopiminen
4.3.1 Sopimusvaikutukset
Jos osapuolet sopivat ratkaisusta, maksu voidaan suorittaa/perua joko kokonaan tai jaettuna Ostajan ja Myyjän välillä.
Huomaa, että osapuolet vastaavat omista odotuksistaan, jos he sopivat asian ratkaisusta. Tällaisia ovat esimerkiksi odotukset siitä, kuka vastaa palautuslähetyksestä, tai odotukset Torin tai kuljetusliikkeen kyvystä auttaa asiassa.
4.3.2 Myyjä hyväksyy oston peruuttamisen
Mikäli Ostajan peruutusvaatimus toteutuu joko Torin päätöksellä tai Myyjän hyväksynnällä, Myyjän on kohdeltava Ostajaa ikään kuin sopimusta ei olisi solmittu. Myyjä on velvollinen järjestämään tavaroiden palautuksen ottamalla yhteyttä Ostajaan ja ilmoittamalla palautusosoitteen tai toimituskoodin sekä maksamalla toimituskustannukset. Ostaja on velvollinen varmistamaan, että tavarat palautetaan kohtuullisessa ajassa, katso kohta 5.
4.3.3 Myyjä ei hyväksy oston peruuttamista
Jos Tori katsoo, että Ostajan väite siitä, että tavarat poikkeavat olennaisesti osapuolten sopimasta, on perusteeton, ostohinta maksetaan Myyjälle.
4.3.4 Ostaja tai Myyjä on passiivinen
Jos Myyjä tai Ostaja ei lähetä asiakirjoja tai vastaa asiaan kolmen (3) päivän kuluessa, Tori voi tehdä päätöksen passiivisen osapuolen vahingoksi. Jos Myyjä ei anna tarvittavia palautustietoja tai maksa palautustoimitusta etukäteen, Tori pidättää oikeuden palauttaa ostohinta Ostajalle. Tämän jälkeen Ostajan on säilytettävä tavaroita kahden kuukauden ajan, minä aikana Myyjä voi ottaa yhteyttä Ostajaan ja järjestää paluukuljetuksen. Ostaja ei saa käyttää tai hävittää tavaraa tämän ajanjakson aikana.
4.4 Tiettyjä sääntöjä varastettuja ja väärennettyjä tavaroita koskien
Jos epäillään väärennettyjä tavaroita, kolmannen osapuolen pitää yleensä arvioida ne. Jos tavara on väärennetty, osto peruutetaan osapuolten vaatimuksista riippumatta.
Väärennetyistä tavaroista johtuvan peruutuksen yhteydessä Torilla on oikeus asettaa ehdot tavaroiden palauttamiselle Myyjälle. Jos Myyjä ei täytä näitä ehtoja, Ostaja voi pitää tavarat, kunnes Myyjä täyttää ehdot. Jos Myyjä ei täytä palautusehtoja määritetyssä ajassa, ostohinta maksetaan Ostajalle. Jos ostohinta maksetaan Ostajalle, Ostaja on velvollinen säilyttämään tavaroita kahden kuukauden ajan. Ostaja ei saa käyttää tai hävittää tavaraa tämän ajanjakson aikana.
Jos on todennäköistä, että Myyjä ei ole tavaroiden laillinen omistaja tai Myyjällä ei muutoin ole oikeutta myydä tavaroita, osto peruutetaan. Näin voi olla esimerkiksi silloin, kun tavarat on todistettavasti varastettu. Ostaja on velvollinen toimittamaan tavara poliisille tai sen oikealle omistajalle voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti. Ostohinta palautetaan Ostajalle.
4.5 Tiettyjä sääntöjä turvallisesta maksamisesta ja toimituksesta perittävän maksun palauttamisesta
Tori ei palauta turvallisesta maksamisesta ja toimituksesta perittävää maksua niin kauan kuin palvelua/palveluja on käytetty, katso kohta 1.2. Tämä koskee myös tilanteita, joissa ostos on peruutettu.
5. Tavaroiden palautus
Ostajan on huolehdittava siitä, että tavarat palautetaan Myyjälle peruutuksen yhteydessä, ellei näistä ToriDiilin erityissäännöistä muuta seuraa. Palautuslähetykset ilman seurantaa lähetetään Ostajan vastuulla. Peruutuksen yhteydessä Myyjä vastaa palautustoimituksesta, katso kohta 4.3.2. Jos osapuolet sopivat palautuksesta, osapuolet voivat vapaasti sopia kustannusten korvaamisesta.
Myyjä vastaa siitä, että osoite- ja yhteystiedot ovat oikein. Myyjältä veloitetaan mahdolliset lisäkustannukset, jotka johtuvat puutteellisesta tai väärin osoitetusta toimituksesta Myyjälle.
Ostohinnan hyvitys Ostajalle tapahtuu, kun Myyjä on hyväksynyt tai Myyjän katsotaan hyväksyneen tavaroiden palautuksen tai kun Tori on päättänyt siitä. Tämä pätee myös siinä tapauksessa, että osapuolet sopivat palautuksesta. Hyväksyntä tapahtuu automaattisesti, jos Myyjä ei ole vastustanut palautuksen sisältöä 24 tunnin kuluessa paketin noudosta noutopisteestä tai jos Myyjä ei nouda palautettua tavaraa seitsemän (7) päivän kuluessa tavaran saapumisesta noutopisteeseen. Tämän ajan jälkeen tavara palautetaan lähettäjälle (Ostajalle).
6. Peruutusoikeus
ToriDiiliä käytetään, kun kaksi yksityishenkilöä tekevät sopimuksen tavaran myynnistä, ostosta ja toimituksesta. Huomaa, että Suomen kuluttajansuojalaki ei koske yksityishenkilöiden välistä kauppaa. Peruutus-, vaihto- tai palautusoikeutta ei ole.
Schibsted Suomi Oy tarjoaa ToriDiilin yrityksenä Ostajalle ja Myyjälle kuluttajina. Kun ostat palveluita yritykseltä internetin kautta, sinulla on yleensä 14 päivän peruutusoikeus. Voidakseen käyttää ToriDiiliä sekä Ostaja että Myyjä luopuvat kuitenkin Toriin kohdistuvasta peruutusoikeudestaan tämän palvelun osalta.
7. Palvelun väärinkäyttö
Jos palvelua käytetään väärin, sovelletaan yleisiä käyttöehtoja ja Toriin sovellettavia erityisehtoja, ja Tori pidättää oikeuden sulkea pois käyttäjät, jotka rikkovat näitä ehtoja.
8. Ilmoitusvelvollisuus
Kun myyt tavaroita ToriDiilin avulla, Tori voi pyytää sinulta lisätietoja, jos Torilla on siihen lakisääteinen velvollisuus. Torin pyytämien tietojen toimittaminen on edellytys sille, että voimme tarjota ToriDiilin sinulle, ja pidätämme näin ollen oikeuden sulkea käyttäjät, jotka eivät anna pyydettyjä tietoja. Sovellettavat verosäädökset saattavat vaatia Toria toimittamaan tiettyjä tietoja Suomen verohallinnolle.