Meille Torissa on tärkeää, että kauppa käy turvallisuudesta tinkimättä. Toriin jätetään vuosittain 11 miljoonaa tarkistusprosessin läpikäynyttä ilmoitusta, ja kauppoja tehdään päivittäin keskimäärin 20 000 kappaletta. Valtaosa kaupankäynnistä sujuu mallikkaasti ja hyvän tavan mukaisesti. Torjumme vilpillistä toimintaa aktiivisessa yhteistyössä viranomaistahojen kanssa.
Jokainen Torin käyttäjä on viime kädessä vastuussa itsestään ja haluamme korostaa oman harkinnan ja valppauden tärkeyttä kaikessa yksityishenkilöiden välisessä kaupanteossa. Tuntosarvet on hyvä pitää aina hiukan koholla. Tori on Suomen suosituin kauppapaikka ja on selvää, että suosio houkuttelee mukaan myös toimijoita, jotka tavoittelevat omaa etuaan kauppakumppanin kustannuksella. Hyvä vinkki kaikessa kaupankäynnissä on, että mikäli tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, sitä se todennäköisesti on.
Turvallisen kaupankäynnin tueksi, olemme koonneet alle muutaman hyödyllisen vinkin, jotka jokaisen Torissa kauppaa käyvän olisi hyvä lukea ajatuksella läpi.
Henkilöllisyystodistukset ja viestittely
Ethän jaa kenellekään henkilötunnustasi / sosiaaliturvatunnustasi. Tämä kannattaa pitää mielessä aina, mikäli toinen käyttäjä haluaa nähdä kuvan henkilöllisyystodistuksestasi vakuutena turvallisesta kaupankäynnistä. Jos kuitenkin lähetät kuvan henkilöllisyystodistuksesta, pidäthän huolen että henkilötunnus on rajattu tai muokattu pois kuvasta.
Suosittelemme tunnistautumaan vahvasti Torissa. Tunnistautumalla vahvasti kerrot muille käyttäjille olevasi turvallinen kauppakumppani ja että olet todistanut henkilöllisyytesi. Lue lisää vahvasta tunnistautumisesta täällä.
Suosittelemme myös viestittelemään pelkästään Torin viestiosiossa oston ja myynnin yhteydessä. Tällöin viestittelystä jää jälki ylläpidolle ja pystymme helpommin palvelemaan käyttäjiä epäselvyyksien ilmetessä. Lue lisää alempana tässä artikkelissa.
Turvallisuusvinkit polkupyöräkaupoille
Pyöräilmoitukset tarkistetaan Torissa ennen julkaisua kuten kaikki muutkin ilmoitukset. Valitettavasti tarkistus ei täysin estä mahdollisesti varastetun pyörän päätymistä myyntiin kauppapaikalle. Pelkän ilmoituksen perusteella anastamisen todentaminen on haastavaa, jopa mahdotonta.
Ostaja, pidä pyöräkaupoilla tuntosarvet tanassa ettet vahingossa hanki varastettua pyörää ja tue rikollista toimintaa!
- kysele myyjältä lisätietoja pyörän alkuperästä ja käyttöhistoriasta,
- pyydä kuitti todisteeksi alkuperäisestä ostopaikasta ja -hetkestä,
- pyydä myyjältä aikaleimattu kuva, jossa myytävä pyörä on hänellä oikeasti käytössä,
- tiedustele pyörän runkonumeroa ellei sitä ole ilmoituksessa mainittu,
- tiedustele pyörän teknisiä yksityiskohtia ja erityispiirteitä tai tuntomerkkejä,
- pidättäydy kaupanteosta, jos myyntihinta on epärealistisen alhainen vastaaviin verrattuna,
- epäile myyjän luotettavuutta mikäli hänellä on kova kiire kaupanteon kanssa,
- ilmianna epäilyttävä pyöräilmoitus Tori-tukeen napauttamalla ilmoitussivun Ilmianna asiaton ilmoitus -linkkiä.
Turvallinen maksaminen
Suosi kaupanteossa mobiilimaksamista, mobiilimaksu on helppoa ja nopeaa rahansiirtoa yksityishenkilöiden välillä, ja samalla vältyt käteisen rahan riskeiltä. Esim. MobilePayssa maksu siirtyy välittömästi ja saapuneesta maksusta tulee aina kuitti push-ilmoituksena puhelimeesi. Huomioithan, että MobilePaylla myyjä voi myös tehdä maksupyynnön, jonka ostaja voi hyväksyä. MobilePay-sovelluksessa on 1000 euron vuorokausikohtainen käyttöraja, täällä voit lukea lisää turvallisuusvinkkejä petosten välttämiseksi. Käteismaksun yhteydessä, varmistu setelin aitoudesta. Tilisiirron yhteydessä, tarkista, että maksu näkyy tililläsi. Olethan erityisen tarkkana, sillä Danske Bankin demosovelluksen avulla tehtyjä huijauksia on paljon liikkeellä; huijarit käyttävät sitä näennäisten maksujen tekoon. Tilisiirrot ovat Suomessa nykyään usein reaaliaikaisia, joten siirto näkyy tilillä useimmissa tapauksissa heti/saman päivän aikana. PayPal:n kautta maksettaessa kannattaa valita "maksan ostoksen tai palvelun", jolloin ostajalla on PayPal-turva; jos tavara ei saavu, voi hakea maksun peruuttamista. Suosittelemme välttämään "perhe ja ystävät" -maksuvaihtoehtoa, sillä PayPal käyttöehtojen mukaisesti tämä nk. "Friends and Family" -maksu nähdään lahjoituksena, eli maksutapahtumaa ei voi reklamoida jälkeenpäin jos kaupat eivät satukaan sujumaan sovitusti myyjän kanssa.
Viestittele turvallisesti kirjautumalla Schibsted-tilillesi
Kaupankäyntiin liittyvä viestittely on Torissa mahdollista vain Schibsted-tilin luoneiden, puhelinnumeronsa vahvistaneiden ja sisäänkirjautuneiden käyttäjien kesken. Turvallisinta on hoitaa kaupantekoon liittyvät keskustelut aina Torin Viestit -palvelussa kirjautuneena Schibsted-tilillesi. Mikäli sinulla ei vielä ole Schibsted-tiliä, luo tili helposti tästä. Luomalla Schibsted-tilin, saat Torin käytöstä kaiken hyödyn irti ja voit
- viestitellä kauppakumppaneidesi kanssa turvallisesti,
- muokata ja poistaa ilmoituksiasi kätevämmin,
- aktivoida hakuvahdit etsimään sopivia ilmoituksia puolestasi,
- tallentaa parhaat ilmoitukset suosikkilistallesi ja
- seurata ilmoitustesi näyttökertoja ja kertyneitä yhteydenottoja.
Kaupat kasvotusten julkisella paikalla
- Jos teet kaupat kasvotusten, sovi tapaaminen näkyvälle paikalle, esim. kauppakeskus, juna-asema, parkkipaikka, rappukäytävä tai muu vastaava.
- Jos sovit kaupanteon kotiisi, voit pyytää perheenjäsenen, ystävän tai naapurin kaveriksi kauppatilanteeseen.
- Vaikka kauppakumppani noutaisi kauppatavaran luotasi, sinun ei tarvitse kutsua häntä sisään kotiisi vaan kaupat voi tehdä kotipihalla, parkkipaikalla tai rappukäytävässä.
- Jos myyt arvotavaraa ja annat tavaran ostajalle kokeiltavaksi, pyydä ostajalta jotakin pantiksi tilanteen ajaksi.
- Mikäli myyt tai ostat arvokasta tuotetta ja kauppakumppani herättää epäilyksiä (esim. kiirehtii kauppoja ja ainoastaan tilisiirto paikanpäällä käy maksutavaksi, myyjän maksutiedot ei täsmää nimen kanssa jne.), varmista ostajan tai myyjän tavoitettavuus puhelinnumerosta esimerkiksi tekstiviestillä, ettei yhteydenotot perustu pelkkään mahdollisesti tekaistuun sähköpostiin.
Ilmianna epäilyttävä ilmoitus
Jos kohtaat Torissa epäilyttäviä ilmoituksia, kerro niistä meille napauttamalla ilmoitussivun pohjalla "Ilmianna asiaton tai sääntöjen vastainen ilmoitus".
Huijaus ja erimielisyydet kaupanteossa
- Mikäli uskot tulleesi huijatuksi, pyydämme sinua pikimmiten ilmoittamaan meille yksityiskohtaiset tiedot kaupankäynnistä.
- Mikäli epäilet maksukortin tietojen joutuneen huijareiden käsiin, suosittelemme aina ENSIN sulkemaan korttinne ja ottamaan yhteyttä omaan pankkiinne mahdollisimman pian, jotta pankki voi mahdollisesti keskeyttää maksusiirrot ja vasta SEN JÄLKEEN tekemään rikosilmoituksen.
- Osapuolten ollessa erimielisiä kaupanteosta, pyydämme ostajaa ja myyjää aina ensin sovittelemaan ja sopimaan epäkohdista keskenään, tai viime kädessä purkamaan kaupan.
- Mikäli yhteisymmärrystä ei löydy ja sovittelu ei tuota tulosta, suosittelemme tekemään rikosilmoituksen poliisin verkkoasioinnissa.
- Sähköisen rikosilmoituksen tekeminen vaatii tunnistautumisen pankkitunnuksilla, sirullisella henkilökortilla tai mobiilivarmenteella ennen lomakkeen täyttämistä.
- Sähköinen rikosilmoitus on poissa käytöstä öisin klo 22.45 - 06.00 välisenä aikana.
- Jos sinulla ei ole mahdollisuutta tai et halua käyttää sähköistä rikosilmoitusta, voit tehdä ilmoituksen myös puhelimitse tai käymällä henkilökohtaisesti poliisilaitoksella.
- Jos olet joutunut rikoksen tai rikosyrityksen kohteeksi tai olet joutunut rikoksen todistajaksi, Rikosuhripäivystys (RIKU) parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa vaikuttamalla ja tuottamalla tukipalveluita. Yhteyden RIKUun saat puhelimitse (puhelu on maksuton) numerossa: 116 006 suomeksi ma–to klo 9–18 ja pe klo 9–15 sekä ruotsiksi ma–pe klo 12–14. Chat palvelee ma–to klo 9–18 ja pe klo 9–15.