Ethän syötä maksukorttisi tietoja tuntemattomiin lomakkeisiin ja joudu huijatuksi! Jos sinua kaupanteon yhteydessä pyydetään vahvistamaan maksu linkin, sähköpostin tai tekstiviestin kautta tai sinut ohjataan sivulle, joka EI ole "tori.fi/" -alkava sivu, älä suorita maksua vaan ota yhteys Torin asiakaspalveluun chatbotin kautta.
Mikäli epäilet maksukortin tietojen joutuneen huijareiden käsiin, suosittelemme aina ENSIN sulkemaan kortin ja ottamaan yhteyttä omaan pankkiinne mahdollisimman pian, jotta pankki voi mahdollisesti keskeyttää maksusiirrot ja vasta SEN JÄLKEEN tekemään rikosilmoituksen.
Esimerkkejä liikkeellä olevista huijausviestistä ja huijausyrityksessä kuriiri- tai postikuljetuksen avulla:
Huomioithan, että Torissa tehtyjen kauppojen yhteydessä ei tule ikinä luovuttaa mitään muita maksutietoja kuin tilinumero. Jos myyt ToriDiilin kautta, kummankaan osapuolen ei tarvitse kysyä mitään yhteystietoja toisiltaan Torin viesteissä ja kaupan hyväkysminen tapahtuu AINOASTAAN Tori.fi sivulla tai mobiilisovelluksessa kirjautuneena. Tori ei koskaan pyydä maksutietojasi tekstiviestin tai sähköpostiviestin välityksellä, eikä lähetä sinulle linkkejä Torin ulkopuolelle.
Rikolliset uskottelevat, että jos annat sivustolla pankkikortin tiedot ja verkkopankin käyttäjätunnuksen, maksu kirjautuu kaupanteon jälkeen maksukortillesi. Maksukortille ei kuitenkaan voi vastaanottaa maksuja, vaan todellisuudessa tämä mahdollistaa rikolliselle verkkopankin ja maksukortin rajoittamattoman käytön.
Kuriiripalveluksi naamioitu huijaussivusto muistuttaa paljon Postin aitoja verkkosivuja ja sivustolla saattaa toimia jopa "chat -asiakaspalvelija", joka opastaa maksutietojen luovuttamisessa. Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje verkkopankkitunnukset soittamalla oman pankkisi numeroon. Puhelinpalvelun ollessa suljettu soita pankin sulkupalvelunumeroon.
Muista nämä seitsemän asiaa, kun hoidat pankkiasioita verkossa