Tori varoittaa tänä vuonna yleistyneestä kuriiripalveluhuijauksesta, jossa kalastellaan myyjän pankkitietoja. Huijauksessa ostajaksi tekeytyvä rikollinen pyytää lähettämään tuotteen kuriiripalvelun kautta. Tarkoituksena on saada haltuun myyjän pankkitiedot. Toriin liittyviä tapauksia on vuonna 2022 tullut ilmi muutama sata. Kaiken kaikkiaan internetin myyntialustojen huijausyritysten määrä on Kyberturvallisuuskeskuksen mukaan kaksinkertaistunut joulukuusta 2021.
Valtaosa kaupankäynnistä Torissa sujuu kuitenkin mallikkaasti mittava kävijämäärä huomioiden. Viime vuonna Torissa tehtiin lähes miljoonia kauppoja.
Tietoa kuriiripalveluhuijauksesta
Huijauksen kaava on usein samankaltainen. Ostajaksi tekeytyvä rikollinen ottaa yhteyttä myyjään pikaviestisovelluksessa ja kyselee tuotteesta lisätietoja. Tämän jälkeen rikollinen tarjoutuu ostamaan tuotteen kuriiripalvelun avulla. Hän lähettää myyjälle linkin tekaistuille kuriiripalvelun verkkosivuille, joiden kautta myyjä voisi muka lunastaa rahat ja varata lähetysajan. Kun myyjä syöttää luottokorttitiedot maksun suorittamista varten, ne joutuvat saman tien rikollisten käsiin. Jos kaupanteon yhteydessä pyydetään vahvistamaan maksu linkin kautta tai antamaan maksutietoja, tätä ei pidä tehdä.
Torin viestikanava on turvallisin tapa viestiä
Kun aloittaa kaupanteon, kannattaa viestit lähettää Torin omassa Viestit-palvelussa. Se on turvallisin viestintäkanava. Myöskään maksukorttitietoja ei tule luovuttaa, kysyttiin niitä missä kanavassa hyvänsä. Jos epäilee tulleensa huijatuksi, maksukortti kannattaa sulkea, olla pikaisesti yhteydessä omaan pankkiin, tehdä rikosilmoitus ja olla yhteydessä Torin asiakaspalveluun.
Vinkit turvallisiin Tori-kauppoihin täällä.