Jos ToriDiilillä ostamassasi tuotteessa on jotakin vikaa, saatat olla oikeutettu tuotteesta maksamasi summan osittaiseen tai täydelliseen palautukseen. Aina näin ei kuitenkaan ole. Tutustuthan ehtoihimme, joissa oikeutesi sekä velvollisuutesi riitatilanteissa määritellään.
Tavaran vastaanotettuaan ostajan tulee tarkistaa tuote, ja tämä voi keskeyttää tuotteen maksun 24 tunnin ajan sen jälkeen, kun tuote on rekisteröity saapuneeksi ostajalle.
Mikäli kaikki ei ole kunnossa, ostajan tulee ensimmäiseksi ottaa yhteys myyjään Torin viestipalvelun kautta. Suora yhteydenotto on tehokkain tapa selvittää ongelma. Jos yhteydenotto ei tuota tulosta, ota yhteyttä Torin asiakaspalveluun.
ToriDiiliä käytetään, kun kaksi yksityishenkilöä tekevät sopimuksen tavaran myynnistä, ostosta ja toimituksesta. Huomaa, että Suomen kuluttajansuojalaki ei koske yksityishenkilöiden välistä kauppaa. Peruutus-, vaihto- tai palautusoikeutta ei ole.
Vend Marketplaces Oy tarjoaa ToriDiilin yrityksenä Ostajalle ja Myyjälle kuluttajina. Kun ostat palveluita yritykseltä internetin kautta, sinulla on yleensä 14 päivän peruutusoikeus. Voidakseen käyttää ToriDiiliä sekä Ostaja että Myyjä luopuvat kuitenkin Toriin kohdistuvasta peruutusoikeudestaan tämän palvelun osalta.
Voit keskeyttää maksun valitsemalla Oma Tori – ToriDiili – Ostot ja klikkaamalla asiaan kuuluvaa ilmoitusta. Klikkaa sitten sivun alareunan kohtaa Minulla on ongelmia tuotteen kanssa.

Ostajalla on toimituksen jälkeen 24 tuntia aikaa tarkistaa tuote. Jos tuotteessa on merkittäviä virheitä tai puutteita, ostaja voi keskeyttää maksun. Käytetyillä tuotteilla ei ole peruutusoikeutta, mutta tuotteen maksu voidaan jäädyttää esimerkiksi seuraavien syiden vuoksi:
- Tuote ei toimi, eikä sen toimimattomuudesta ollut mainintaa ilmoituksessa.
- Merkkitavara on väärennös, jota myytiin aitona merkkitavarana.
- Ostaja saa eri tuotteen kuin minkä hän osti.
- Tuote on huomattavasti huonommassa kunnossa kuin ilmoituksessa kuvattiin.
- Tuotteen koko ei vastaa ilmoituksessa kerrottua kokoa.
- Tuotteen epäillään olevan varastettu.
Ota kuvia tuotteesta vastaanottohetkellä ja näytä kuvat myyjälle. Käytetyillä tuotteilla ei ole peruutus- tai palautusoikeutta, mutta voitte sopia hinnanalennuksesta tai tuotteen palautuksesta ja käyttää omatoimisesti tilasivun "olemme löytäneet ratkaisun" -painiketta, jolloin voitte jakaa varatun summan tai ilmoittaa Torille palautuksesta. Mikäli keskustelu myyjän kanssa ei tuota tulosta, ota yhteyttä Torin käyttämällä tilasivun "tarvitsemme asiakaspalvelun apua" -painiketta.
Huomioithan, että osapuolten on aina ensisijaisesti pyrittävä sopimaan asiasta keskenään ja jakamaan toisilleen mahdollisimman paljon tietoa Torin viesteissä ennen yhteydenottoa Torille.
Jos ostaja tai myyjä päättää viedä tilanteen Torin asiakaspalvelun ratkaistavaksi, Tori perustaa päätöksensä ehtojensa mukaisesti
Peruutus edellyttää, että toimitetut tavarat poikkeavat olennaisesti sovitusta.
Huomattavana poikkeamana pidetään muun muassa seuraavia:
- Tavara ei toimi, ellei tästä ole kerrottu
- Merkkituote myydään aitona, mutta se osoittautuu väärennetyksi
- Ostettuun tavaraan verrattuna eri tavaran vastaanottaminen
- Tavara on huomattavasti huonommassa kunnossa kuin ilmoituksessa on kuvattu
- Tavaran koko on eri kuin ilmoituksessa kerrottu
- Myyjällä ei ole oikeutta myydä tavaroita
- Tavaroihin kohdistuu rasituksia ja/tai rajoituksia, joita ei ole ilmoitettu
- Tavara on vaurioitunut kuljetuksen aikana ja vaurio johtuu huonosta pakkaamisesta (tämä ei päde, jos vaurio on merkityksetön tavaran toiminnan tai arvon kannalta)
Tavara poikkeaa sopimuksesta, vaikka se myydään ”sellaisenaan” tai vastaavilla varauksilla, jos tavarassa on ilmoituksessa kertomatta jätettyjä toimimiseen liittyviä vikoja. Tämä ei koske tilanteita, joissa ilmoitetaan, että tavaran toimivuus ei ole Myyjän tiedossa.
Riitatilanteiden käsittelyssä on tärkeää noudattaa selkeitä, sääntöjemme määrittelemiä periaatteita, jotta kauppapaikka pysyy reiluna sekä ostajille että myyjille. On kuitenkin tilanteita, joissa emme voi hyväksyä ostajan reklamaatiota: näissä tapauksissa jatkamme maksun suorittamista myyjälle.
Alla esimerkkejä syistä joita emme lähtökohtaisesti katso syyksi keskeyttää maksua:
-
Normaali kuluma: Käytetyissä tavaroissa voi olla käytön jälkiä. Kohtuullinen kuluminen arvioidaan ilmoituksen tekstin, kuvien ja kuntoluokituksen perusteella. Normaali kuluma ei oikeuta reklamaatioon.
-
Vaatteiden koko: Jos myyjä on ilmoittanut vaatteen koon oikein tuotetiedoissa ja kokolapussa, sopimaton koko ei ole reklamaation peruste.
-
Todistamattomat rasitteet: Reklamaatiota ei voida hyväksyä, jos väitetty ongelma ei ole objektiivisesti todennettavissa kuvin tai videoin. Esimerkiksi hajuhaitat eivät ole hyväksyttäviä reklamaation syitä.
-
Dokumentoimattomat reklamaatiot: Reklamaatio vaatii selkeät kuvat tai videot ongelmasta. Kun ostaja havaitsee ongelman, tulee hänen ilmoittaa asiasta ensin myyjälle ja antaa asiasta tietoja mahdollisimman kattavasti kuvien kanssa. Ilman asianmukaista dokumentaatiota emme voi arvioida tilannetta puolueettomasti.
-
Valaistuksesta johtuvat värierot: Toisinaan myyntikuvan ja vastaanotetun tavaran välillä voi vaikuttaa olevan värieroja. Tämä voi johtua myyntikuvan ottohetkellä vallitsevasta valaistuksesta, joten pyydämme kiinnittämään huomiota myynti-ilmoituksen tekstissä tai tiedoissa ilmoitettuun värikuvaukseen. Mikäli vastaanotettu tavara on vaaleanruskea, ja myynti-ilmoituksessa väriksi on kerrottu "ruskea", ei kyseessä ole merkittävä poikkeama. Suosittelemme ostajalle, mikäli sävy on erittäin tärkeä tieto, kysymään myyjältä lisäkuvia ennen tarjouksen tai ostopäätöksen tekemistä.
Osapuolilla on kolme (3) päivää aikaa esittää näkemyksensä asiasta, jos Tori ottaa heihin yhteyttä riidanratkaisun yhteydessä. Jos Myyjä tai Ostaja ei vastaa tässä ajassa, Tori voi tehdä päätöksen passiivisen osapuolen vahingoksi. Osapuolilla on velvollisuus täyttää Torin dokumentointivaatimukset.
Tori pidättää oikeuden peruuttaa osto riippumatta osapuolten toimittamista tiedoista, jos jompikumpi osapuoli rikkoo Torin ilmoituksiin liittyviä sääntöjä Tori pidättää oikeuden päättää hinnanalennuksesta ja korjauksesta/uudelleentoimituksesta ratkaisuna tapauksissa, joissa peruutus on kohtuuttoman raskas tai kallis ratkaisu. Jos Tori on päättänyt korjauksesta/uudelleentoimituksesta eikä Myyjä noudata vaatimuksia, Tori pidättää oikeuden palauttaa ostohinta osittain tai kokonaan Ostajalle. Tämän jälkeen Ostajan on säilytettävä tavaroita kahden kuukauden ajan, minä aikana Myyjä voi ottaa yhteyttä Ostajaan ja järjestää paluukuljetuksen.
Virhe tai poikkeama ilmoituksessa kerrotusta on ehdottomasti dokumentoitava huolellisesti ja mahdollisimman pian tuotteen vastaanottamisen jälkeen. Vain siten voimme ymmärtää, mikä on vialla.
Jos osapuolet sopivat ratkaisusta, maksu voidaan suorittaa/perua joko kokonaan tai jaettuna Ostajan ja Myyjän välillä. Jakaminen tehdään Ostajan tekemästä ostohinnasta sille varatulta ToriDiilin etutililtä.
Huomaa, että osapuolet vastaavat omista odotuksistaan, jos he sopivat asian ratkaisusta. Tällaisia ovat esimerkiksi odotukset siitä, kuka vastaa palautuslähetyksestä, tai odotukset Torin tai kuljetusliikkeen kyvystä auttaa asiassa.
Kuljetuksesta johtuva vaurio tai kadonnut paketti
Jos epäilet vaurion syntyneen kuljetuksen aikana, saatat olla oikeutettu korvaukseen. Tapauksista on aina ilmoitettava Matkahuollolle tai Postille ilmoittamisen jälkeen Torin asiakastukeen, sillä Torin on tehtävä lopullinen korvaushakemus kuljetusyhtiölle.
Jos epäilet vaurion syntyneen kuljetuksen aikana, keskeytä maksu 24 tunnin kuluessa tuotteen vastaanottamisesta ja ilmoita asiasta lomakkeella Torille. Täytäthän kaikki tarvittavat tiedot, sekä kuvat joka puolelta pakkauksesta tavaravaurioineen.
Voit seurata Postin lähetyksesi tilaa OmaPosti -sovelluksesta tai Postin sivuilta.
Matkahuollon lähetyksen tilaa voit seurata Paketit-sovelluksesta tai Matkahuollon sivuilta.
Jos tavaraa ei ole toimitettu, vaikka toimitustiedoissa näin todetaan, tai jos lähetyksestä on kulunut yli viikko, ota yhteyttä kuljetusyritykseen asian selvittämiseksi.