Varmistaaksemme, että maksuliikenne on palvelussamme turvallista ja paikallisten säännösten mukaista, meidän tehtävämme on vahvistaa henkilöllisyytesi ja maksutilisi. Tämä prosessi tunnetaan nimellä "Tunne asiakkaasi" tai KYC = "Know Your Customer".
Ymmärrämme, että tämä saattaa olla hankalaa, varsinkin jos sinulla on pian päättyvä tarjous
kiinnostuneelta ostajalta. Siksi teemme kaikkemme opastaaksemme sinua tämän tunnistamisprosessin läpi ja saadaksesi oman tilisi maksuvalmiiksi niin nopeasti kuin mahdollista.
Vaiheittainen esittely asiakkaan tunnistamisen (KYC) vahvistusprosessista ja vastaukset yleisimpiin kysymyksiin alla:
Usein kysytyt kysymykset
Kuinka teen ensimmäisen vaiheen tilini vahvistamiseksi?
Kuinka suoritan maksutilini valitsemisen toisen vaiheen?
Kuka käsittelee antamani tiedot?
Kuinka kauan säilytätte tietojani?
Pankki kertoo, että tietoihini on pääsy 180 päivän ajan tai pidempään. Mitä se tarkoittaa?
Mitä tietoja Tink säilyttää ja kuinka kauan?
Voinko pyyhkiä henkilökohtaiset tietoni? (GDPR)
Olen jo suorittanut KYC:n, miksi minua pyydetään taas?
Onko myös ostajien käytävä läpi tämä?
Mitä tehdä, jos käyttäjätilini vahvistus epäonnistuu?
Mitä tehdä, jos pankkitilini valinta epäonnistuu?
Kuinka toimia, jos en voi vahvistaa maksutietojani ja suorittaa KYC-prosessia?
K: Kuinka teen ensimmäisen vaiheen tilini vahvistamiseksi?
- Kun valitset ostajan ensimmäiselle ToriDiili-tapahtumallesi, Tori pyytää tekemään henkilöllisyyden tunnistamisen. Tämä edellyttää pankkitunnuksesi käyttöä ja sen, että voimme kerätä henkilötunnuksesi.
- Napauta ”vahvista pankkitunnuksella” -painiketta.
- Tämän jälkeen sinua pyydetään kirjautumaan sisään Schibsted -tilillesi.
- Valitse seuraavaksi tunnistautumistapa – mobiilivarmenne tai oma pankkisi.
- Onnistuneen henkilöllisyytesi vahvistamisen jälkeen sinut ohjataan saumattomasti takaisin Toriin
jatkaaksesi vaiheesta 2 - Siirry pankkitilin valintaan
K: Kuinka suoritan maksutilini valitsemisen toisen vaiheen?
- Napauta "Yhdistä maksutili" -painiketta.
- Tämän jälkeen voit valita oman pankkisi vaihtoehtojen luettelosta.
-
unt ”.Kun olet kirjautunut haluamaasi pankkiin, valitse haluamasi maksutili vaihtoehtojen luettelosta.
-
HUOMIO: Varmista, että maksutilisi on IBAN-tili, sillä se on pakollinen maksusi käsittelyyn.
- Pankkitilisi yhdistämisen jälkeen sinut ohjataan jälleen takaisin Toriin. Seuraavaksi sinun tulee viellä tarkastaa pankki- ja henkilötietosi ja hyväksyä ne.
K: Kuka käsittelee antamani tiedot?
- Maksujen suorittamiseksi pankkitilillesi (esim. ToriDiiliä käytettäessä) olemme tehneet
sopimuksen Adyenin kanssa
- Adyen on EU:n rahanpesun vastaisen lain alainen toimija, mikä tarkoittaa, että heidän on oltava 100 % varma henkilöllisyydestäsi
- Vahvistettuasi että olet pankkitilin omistaja, nimesi, syntymäaikasi ja pankkitilisi numero lähetetään Adyenille kaikkien tarvittavien tietojen ohella jotta maksu voidaan suorittaa.
- Muita tarvittavia tietoja ovat:
- Tilin nimi
- Valuutta
- Pankin nimi
- IBAN
- Tilin tyyppi
- Henkilötunnus
K: Kuinka kauan säilytätte tietojani?
- Rahoituslaitoksena Adyen säilyttää nämä tiedot niin kauan kuin sitä vaaditaan
EU:n lainsäädännön mukaisesti. Adyen tekee tämän itsenäisenä rekisterinpitäjänä.
K: Pankki kertoo, että tietoihini on pääsy 180 päivän ajan tai pidempään. Mitä se tarkoittaa?
- Pankki käyttää yleistä PSD2 API-integraatiota, jotta Tink (palvelu, jota käytämme) voi noutaa tilitiedot. Jos käyttämämme Tink olisi pankki ja se haluaisi integroida toisen pankin tili- ja tapahtumatietoihin, se voisi saada nämä tiedot jatkuvasti 180 päivän ajan. Tämä on EU-asetus, joka mahdollistaa avoimen pankkitoiminnan, jossa rahoituslaitokset ovat velvollisia jakamaan tietoja. Se ei tarkoita, että Tink tekee tätä. Tämä on vain asia, mitä pankki sallii PSD2-sääntelyn puitteissa. Tori voi käyttää perustilin tietoja kahden tunnin ajan kirjautumisen jälkeen, mutta voimme tarvittaessa hakea tiedot uudelleen 24 tunnin sisällä. Tästä syystä suostumusnäytössä näkyy maininta 24 tunnin käyttöoikeudesta.
K: Mitä tietoja Tink säilyttää ja kuinka kauan?
Kuten käyttäjällekin kerrotaan Torissa, tiedot ovat:
- Pankin nimi
- Tilinumero
- Valuutta
- Tilin nimi
- IBAN
- Tilin omistajan nimi
- Tilin tyyppi
- Tilin saldo
Tiedot ovat saatavilla saman ajan kuin Torilla eli 2 tuntia, ja ne voidaan tarvittaessa noutaa uudelleen ilman uutta suostumusta 24 tunnin sisällä.
K: Voinko pyytää henkilökohtaiset tietoni poistetuksi? (GDPR)
- Voit pyytää meitä poistamaan Tori-tilisi ja siihen liittyvät tiedot, mukaan lukien kaikki ilmoituksesi, keskustelusi, tallennetut haut jne. Lakisääteisten velvoitteemme täyttämiseksi Suomen veroviranomaisia kohtaan meidän on kuitenkin säilytettävä tietyt tiedot ToriDilii-tapahtumistasi dokumentointia ja raportointia varten. Säilytämme tietoja vain niin kauan kuin laki velvoittaa meitä tekemään niin.
K: Olen jo suorittanut KYC:n, miksi minua pyydetään taas?
- Varmistaaksemme, että maksutiedot pysyvät ajan tasalla, sinua saatetaan pyytää täyttämään
varmennus ja pankkiyhteys muutaman vuoden välein.
K: Joutuuko myös ostajat käymään tämän tunnistautumisprosessin läpi?
- Ei. Vain myyjien on täytettävä nämä vaatimukset, koska maksut tilitetään heille.
K: Mitä teen, jos tilin vahvistus epäonnistuu?
- Vahvistuksen epäonnistumiseen voi olla useita syitä. Jos et pysty vahvistamaan tiliäsi usean yrittämisen jälkeen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme saadaksesi apua.
K: Mitä tehdä, jos jokin pankkitilini toiminto epäonnistuu?
- Vaadimme IBAN-numeron maksujemme käsittelyyn, joten varmista, että tilisi on IBAN-tili. Jos ongelma jatkuu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme saadaksesi apua.
K: Kuinka jatkaa, jos en voi vahvistaa maksutietojani?
- Jos lopullinen vahvistusprosessi epäonnistuu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme
saadaksesi apua.