Kuinka voimme auttaa sinua?

  1. Tori Tuki
  2. ToriDiili
  3. Riitatilanteet ja reklamaatiot

ToriDiili: Ongelma tavaran kanssa – Ostajan ohje

 

Eikö vastaanottamasi tuote vastannut odotuksiasi? Alta löydät tärkeimmät tiedot siitä, mitä sinun tulee tehdä sekä mitkä ovat oikeutesi ja velvollisuutesi

 

Kun ostat käytetyn tuotteen toiselta yksityishenkilötä, ei sinulla yleensä ole vaihto- tai palautusoikeutta eikä asiassa sovelleta kuluttajansuojalakia. Olet kuitenkin oikeutettu reklamaatioon ToriDiilin sääntöjen mukaisesti, mikäli se sisältää merkittävän poikkeaman tai muuten poikkeaa siitä, mitä olet myyjän kanssa sopinut. Et voi palauttaa tavaraa, ellei tästä ole myyjän kanssa erikseen sovittu tai myyjä on Torin toimesta tai sääntöihin vedoten velvoitettu järjestämään tavaralle palautuksen.

 

Luethan myös artikkelimme maksun keskeyttämisestä.

 

Epäiletkö kuljetusvauriota?

Jos tavarat vaurioituvat kuljetuksessa, vastaanottajan on keskeytettävä maksu välittömästi ja tehtävä ilmoitus lomakkeen kautta Torille. vastaanottamisesta. Tori tekee annettujen tietojen pohjalta reklamaation kuljetuskumppanille, ja viestii lopputulemasta käyttäjälle. Jos itse paketissa kuitenkin havaitaan näkyviä vaurioita ja paketti luovutetaan kuljetusliikkeen asiakaspalvelupisteessä, on siitä ilmoitettava välittömästi paketin luovuttavalle työntekijälle. Viivästynyt ilmoitus voi vaikeuttaa vaurion tutkintaa ja johtaa korvauksen maksamatta jättämiseen.

Lue lisää kuljetukseen liittyvistä ongelmista täältä.

 

Jos kuitenkin havaitset ongelmia tavaran kanssa 24 tunnin sisällä sen vastaanottamisesta, keskeytä maksu ToriDiilin tilasivulta ja toimi seuraavien ohjeiden mukaan

 

Mitä sinun tulee tehdä seuraavaksi?

Vaihe 1: Ota yhteyttä myyjään ja lähetä valokuvat ongelmasta

Ota kuvia ja/tai videota tuotteesta ja pakkauksesta, lähetä ne myyjälle ja selitä mikä on vialla. Olemme tässä vaiheessa ilmoittaneet myyjälle, että olet lykännyt maksua.

Vaihe 2: Yritä löytää ratkaisu

Sinulla ja myyjällä on kymmenen päivää aikaa sopia ratkaisusta. On tärkeää, että puhutte yhdessä Torin viestialustalla, jotta voimme nähdä käydyn keskustelun, mikäli tarvitset apuamme myöhemmin.

Lue lisää oikeuksistasi ostajana erityissäännöistämme.

Hinnanalennus
Jos sovit hinnanalennuksesta, teillä on mahdollisuus jakaa rahat keskenänne. Tämä tapahtuu ToriDiilin tilasivun "Ratkaisu löytyi" -painikkeen kautta, jonka löydät myyjän kanssa käydyn Tori-keskustelun kautta tai Oma Tori - ToriDiili -sivun kautta:

 

Mikäli ongelma tai epäselvyys ratkesi ja voit jatkaa maksua normaalisti, klikkaa "siirrä rahat myyjälle".

Voit myös ehdottaa uutta hintaa tai valita painikkeen "Siirrä rahat ostajalle", jolloin myyjän pitää vielä hyväksyä ehdotuksesi. Myyjä voi myös hylätä tarjouksesi ja tehdä vastaehdotuksen. Ehdotus uudesta hinnasta tai maksun siirtämisestä takaisin ostajalle pitää aina hyväksyä toisen osapuolen toimesta ennen uuden tarjouksen tai vastatarjouksen tekemistä.

Kun olet ehdottanut uutta hintaa, näyttää se tilasivulla tältä:

Tavaran palautus
Jos suostut siihen, että tavara palautetaan ilman todistetta siitä, että myyjä on toiminut sääntöjemme vastaisesti, sinun tulee tilata palautuslähetys itse ja sopia kuka maksaa. Lisäksi sinun tulee kertoa meille, mitä olet sopinut tilasivun "Ratkaisu löytyi" -painikkeen kautta. Tämän jälkeen valitse "Muu ratkaisu":

 

Mikäli joko osapuolten tai Torin asiakastuen päätöksellä myyjä on toiminut sääntöjen vastaisesti, myyjä on velvollinen järjestämään tavaroiden palautuksen ottamalla yhteyttä ostajaan ja ilmoittamalla palautusosoitteen tai toimituskoodin sekä maksamalla toimituskustannukset. ToriDiilin asiakastuki palauttaa ostosumman ostajalle kun saa vahvistuksen osapuolilta, että myyjä on vastaanottanut tavaransa takaisin. 

 

Etkö pääse ratkaisuun myyjän kanssa?

Jos ette pääse yhteisymmärrykseen kymmenen päivän kuluessa, maksu voidaan keskeyttää tilasivun "Tarvitsemme asiakaspalvelun apua" -kohdasta ja Tori ratkaisee asian. Sinun on tämän jälkeen kirjoitettava selvitys siitä, mikä on vialla, sekä liitettävä kaikki asiaankuuluvat asiakirjat. Jos keskeytät maksamisen, menetät mahdollisuuden ratkaista asian myyjän kanssa.

 

Dokumentaatiovaatimukset sekä määräaika:

Kaikki asiaankuuluvat tiedot ja dokumentointi on toimitettava maksun keskeyttämisen yhteydessä. Pääsääntöisesti emme ota huomioon sen jälkeen lähetettyjä tietoja tai dokumentaatiota, ellemme pyydä sitä. Tällöin olet velvollinen noudattamaan Torin asettamia vaatimuksia ja määräaikoja.

 

Mihin Tori perustaa päätöksensä?

 

Ilmoituksen sisältö

Myyjä vastaa siitä, että ilmoitus sisältää oikeat tiedot tuotteesta, ja tämä otetaan huomioon reklamaation arvioinnissa.

Omat tutkimukset

Yksityishenkilöiden välisessä käytettyjen tavaroiden kaupassa sinulla ei pääsääntöisesti ole peruuttamis-, vaihto- tai avointa osto-oikeutta. Siksi on tärkeää, että teet tarvittavat tutkimukset ja selvität tarvittavat yksityiskohdat myyjän kanssa ennen ToriDiili -tarjouksen tekemistä. Sinulle tämä tarkoittaa sitä, että olet velvoitettu muun muassa tutustumaan myyjän ilmoituksen sisältöön sekä kysymään myyjältä kysymyksiä asioista, jotka ovat epäselviä tai ToriDiilin kannalta olennaisia.

Torissa käyty keskustelu myyjän kanssa

Tori voi tarvittaessa tarkastaa käyttäjiensä välillä käytyjä keskusteluja alustallaan. Myyjän kanssa käymäsi keskustelu huomioidaan päätöksenteossamme.

Torille ja myyjälle toimitetut kuvat ja dokumentointi

Tori voi ratkaista asian maksun keskeytyksestä lähtien, emmekä pääsääntöisesti ota huomioon jälkikäteen toimitettuja tietoja ja dokumentaatiota, ellemme sitä pyydä. Tällöin olet velvollinen noudattamaan Torin asettamia vaatimuksia ja määräaikoja.

 

Käytännön tietoa

Dokumentointi

Ostajan on dokumentoitava vaatimuksensa Myyjää ja Toria kohtaan mahdollisimman pian maksun keskeyttämisen jälkeen. Ostaja ei saa käyttää tavaroita tai muuttaa tavaroiden kuntoa muuten kuin mitä on tarpeen poikkeamien dokumentoimiseksi.

Tiedoista tulee selvästi ilmetä poikkeama ja näkyä, että juuri tässä ToriDiilissä ostettu tuote on kyseessä.

Tori ei voi pääsääntöisesti arvioida poikkeamia, joita ei voida dokumentoida kuvalla, videolla tai tekstillä tai jotka vaativat erityisosaamista, ellemme saa dokumentaatiota ja/tai arviota riippumattomalta kolmannelta osapuolelta. Esimerkkejä tästä ovat toimintahäiriöt tai epäilyt, että tuote on väärennetty.

Käsittelyaika

Jos maksu keskeytetään "Tarvitsemme asiakaspalvelun apua" -painikkeesta, Tori käsittelee tapauksen kun on saanut lähettämäsi viestin ja vaaditut lisätiedot. Kokonaiskäsittelyaika voi vaihdella tapauskohtaisesti.

 

Toivomme, että asia ratkeaa parhaalla mahdollisella tavalla!


Aiheeseen liittyvät artikkelit

  • ToriDiilin erityissäännöt
  • ToriDiili: Kuljetukseen liittyvät ongelmat
  • ToriDiili – Usein kysytyt kysymykset
  • Kaupankäynti yksityishenkilön kanssa – mitkä ovat sinun oikeutesi
  • Turvallinen kaupankäynti Torissa

Tori.fi

Yrityksille

Myy tai mainosta

Tori

Työpaikat Ideat & vinkit

Tietosuoja

Tietosuojakäytäntö Mainosasetukset

Tuki

Asiakastuki Turvalliset kaupat Säännöt ja käyttöehdot

Sosiaalinen media

Sisältö on suojattu tekijänoikeuslailla. Säännöllinen, järjestelmällinen tai jatkuva tietojen kerääminen, tallentaminen, indeksointi, jakelu tai muu tietojen kokoaminen ei ole sallittua ilman Torin antamaa kirjallista lupaa.

© 2009-2025 Tori

Tutustu myös:
AutoVexHintaopasHyggloOikotie AsunnotQasaRemppatori
Vend Markkinapaikat
Tori on osa Vend-konsernia. Vend on vastuussa tietojesi käsittelystä tällä sivustolla. Lue lisää