Ostaja on tehnyt tuotteesta reklamaation ja lykännyt maksua.
Kun ostat tuotteen toiselta yksityishenkilöltä, sinulla ei yleensä ole peruuttamis- tai vaihto-oikeutta, eikä asiaan sovelleta kuluttajansuojalakia. Ostajalla on edelleen oikeus tehdä valitus sinusta myyjänä, jos tavara poikkeaa sovitusta, ja sinun on siksi vastattava ostajan reklamaatioon.
Luethan sääntömme, jossa luetellaan oikeutesi ja velvollisuutesi myyjänä.
Epäiletkö, että kuljetusyhtiö on vahingoittanut tavaraa kuljetuksessa?
Mikäli tavara on saattanut vaurioitua tai sekaantunut kuljetuksen aikana tai muita toimitukseen liittyviä ongelmia on ilmennyt, maksu on keskeytettävä ja otettava välittömästi yhteyttä kuljetusliikkeeseen.
Lue lisää yhteyden ottamisesta kuljetusyhtiöön täältä.
Mitä tapahtuu seuraavaksi?
Vaihe 1: Keskustele ostajan kanssa
Ostajaa on kehotettu ottamaan sinuun yhteyttä ja selittämään, miksi maksua on lykätty, ja lähettämään valokuvia tavarasta. Kun ostaja ottaa yhteyttä, sinun on vastattava ostajalle ja antaa vastineesi.
Vaihe 2: Yritä löytää ratkaisu
Sinulla ja ostajalla on kymmenen päivää aikaa sopia ratkaisusta asiaan. On tärkeää, että keskustelette yhdessä Torin viestialustalla, jotta voimme nähdä kirjoittamasi viestit mikäli tarvitset apuamme myöhemmin.
Hinnanalennus
Jos sovitte hinnanalennuksesta, voitte jakaa rahat keskenänne. Tämä tapahtuu ToriDiilin tilasivun "Ratkaisu löytyi" -painikkeen kautta, jonka löydät ostajan kanssa käydyn viestikeskustelun kautta tai Oma Tori - ToriDiili -sivun kautta:
Voit ehdottaa uutta hintaa, tai valita "Siirrä rahat myyjälle", jolloin ostajan pitää vielä hyväksyä ehdotuksesi. Ostaja voi myös hylätä tarjouksesi ja tehdä vastatarjouksen. Ehdotus uudesta hinnasta tai maksun siirtämisestä takaisin ostajalle pitää aina hyväksyä toisen osapuolen toimesta ennen uuden tarjouksen tai vastatarjouksen tekemistä.
Kun olet ehdottanut uutta hintaa, näyttää se tilasivulla tältä:
Tavaran palautus
Jos hyväksyt tuotteen palauttamisen kun toteatte, että myyjänä olet toiminut sääntöjemme vastaisesti, sinun on tilattava palautuslähetys itse ja sovittava maksusta ToriDiilin ulkopuolella ostajan kanssa. Lisäksi sinun tulee kertoa meille, mitä olette sopineet tilasivun "Ratkaisu löytyi" -painikkeen kautta. Täältä valitse "Muu ratkaisu".
Etkö pääse ratkaisuun ostajan kanssa?
Jos ette pääse yhteisymmärrykseen kymmenen päivän kuluessa, maksu voidaan keskeyttää tilasivun "Tarvitsemme asiakaspalvelun apua" -kohdasta ja Tori ratkaisee asian. Sinun on tämän jälkeen kerrottava meille, kuinka aiot vastata ostajan reklamaatioon, ja lähetettävä meille tarvittavat lisätiedot ja dokumentaatio.
Velvollisuutesi myyjänä:
Kun ostaja tekee reklamaation, sinun on vastattava reklamaatioon Torin keskustelualustalla. Mikäli ostaja keskeyttää maksamisen odottaessaan, että Tori ratkaisee asian etkä ole täyttänyt velvollisuuksiasi, ratkaisee Tori yleensä nämä tapaukset passiivisen osapuolen haitaksi.
Mihin Tori perustaa päätöksensä?
Ilmoituksen sisältö
Myyjänä olet vastuussa siitä, että ilmoituksessa on oikeat tiedot tuotteesta ja että ilmoituksen sisältö on yhdenmukainen ostajalle lähetettävän tuotteen kanssa. Tämä sisältää ilmoituksen otsikon, kuvauksen tuotteesta ja sen kunnosta, kuvat tuotteesta sekä muut asiaankuuluvat tarkentavat tiedot.
Omat tutkimukset
Yksityishenkilöiden välisessä käytettyjen tavaroiden kaupassa ostajalla ei pääsääntöisesti ole peruuttamis-, vaihto- tai avointa osto-oikeutta. Siksi on tärkeää, että ilmoitat kaikki tarvittavat tiedot ja selvität tarvittavat yksityiskohdat ostajan kanssa ennen kuin hän tekee ToriDiili -tarjouksen. Sinulle myyjänä tämä tarkoittaa, että olet velvollinen vastaamaan kaikkiin ostajan kysymyksiin, jos ne liittyvät kauppasopimukseen.
Torissa käyty keskustelu ostajan kanssa
Tori voi tarvittaessa tarkistaa käyttäjiensä välillä käytyjä keskusteluja alustallaan. Ostajan kanssa käymäsi keskustelu huomioidaan päätöksenteossamme.
Torille ja ostajalle toimitetut kuvat ja dokumentointi
Tori voi ratkaista asian maksun keskeytyksestä lähtien, emmekä pääsääntöisesti ota huomioon jälkikäteen toimitettuja tietoja ja dokumentaatiota, ellemme sitä pyydä. Tällöin olet velvollinen noudattamaan Torin asettamia vaatimuksia ja määräaikoja.
Käytännön tietoa
Dokumentointi
Osapuolet ovat velvollisia noudattamaan asiakirjoja koskevia vaatimuksiamme. Tori ei voi pääsääntöisesti arvioida poikkeamia, joita ei voida dokumentoida kuvalla, videolla tai tekstillä tai jotka vaativat erityisosaamista, ellemme saa dokumentaatiota ja/tai arviota riippumattomalta kolmannelta osapuolelta. Esimerkkejä tästä ovat toimintahäiriöt tai epäilyt, että tuote on väärennetty.
Käsittelyaika
Jos maksu keskeytetään "Tarvitsemme asiakaspalvelun apua" -painikkeesta, Tori käsittelee tapauksen kun on saanut lähettämäsi viestin ja vaaditut lisätiedot. Kokonaiskäsittelyaika voi vaihdella tapauskohtaisesti.
Toivomme, että asia ratkeaa parhaalla mahdollisella tavalla!