Ole tarkkana ulkomaisessa kaupankäynnissä. Erityisen tarkkana kannattaa olla kun ulkomainen ostaja- tai myyjäehdokas haluaa järjestää kuljetuksen ulkomaille. Tämän tyyppisiin viesteihin kannattaa olla vastaamatta. Kyse on luultavimmin niin kutsutusta kirjehuijauksesta tai tiedonkalasteluyrityksestä, jossa yritetään saada viestin vastaanottaja lähettämään rahaa ulkomaille rahansiirtoyrityksen kuten esim. Western Unionin kautta. Kyseiset kirjeet ovat yleinen ilmiö verkkokaupoissa sekä sosiaalisessa mediassa, ja varsinkin yksityishenkilöiden kaupankäyntisivustoilla. Samoja kirjeitä lähetetään massoittain eri maissa ja eri sivustoilla.
Torin viestinlähetys suodattaa monet epäilyttävät viestit, mutta joukosta saattaa kuitenkin päästä muutama läpi — ilmiannathan meille epäilyttävän viestin, niin voimme estää lähettäjän palvelusta.
Esimerkki huijauksesta
Ulkomaisten huijareiden tarkoitus on esiintyä ensin ostajaosapuolena kaupankäynnissä ja ilmoittaa maksavansa esim. PayPalin tai verkkopankin kautta. Tämän jälkeen myyjälle saatetaan lähettää vielä väärennetty sähköposti ulkomaalaiselta pankilta, jossa ilmoitetaan maksun suorituksesta myyjän tilille.
Tämän jälkeen ostaja ottaa myyjään yhteyttä ja ilmoittaa maksaneensa enemmän, koska kuljetus piti järjestää ulkomaille. Ostaja on järjestänyt tuotteelle kuljetuksen ja myyjän pitäisi ainoastaan maksaa etukäteismaksu kuriirifirmalle rahansiirtopalvelun kautta, jotta he tulisivat noutamaan tuotteen. Ostaja saattaa väittää lähettäneensä ylimääräisen summan, joka kattaa tuon etukäteismaksun, tai sitten hän pyytää myyjää kuittaamaan maksun ensin. Tarkoituksena on siis saada ostajalta rahalähetys, eikä mitään tuotetta ikinä lähetetä, eikä rahaa siirry keksityltä myyjältä ostajan tilille.
Miten tunnistan kalasteluhuijaukset?
- Yhteydenotto tapahtuu ilmaista sähköpostiosoitetta käyttäen, esimerkiksi yahoo, gmail ja hotmail -päätteiset osoitteet.
- Ole myös varovainen, jos sinuun otetaan yhteyttä tekstiviestillä, joka on lähetetty ulkomaalaisesta puhelinnumerosta englannin kielellä.
- Yhteydenottoviesti on tyypillisesti kirjoitettu huonolla englannin tai suomen kielellä.
- Ostajaehdokas kirjoittaa yhteydenottoviestin usein hyvin yleisellä tasolla siten, että se voisi koskea mitä tahansa myynnissä olevaa tavaraa. Tämän vuoksi viestissä usein viitataan "tavaraan" tai "tuotteeseen" tai englanniksi kirjoitetussa viestissä "itemiin".
- Jotta tarjous kuulostaisi houkuttelevalta, yhteydenottaja (ostaja) saattaa tarjota myymästäsi tuotteesta enemmän kuin olet siitä pyytänyt.
- Usein ostaja haluaa maksaa myymäsi tavaran shekeillä tai maksupalveluita käyttäen (mm. Western Union, BidPay, MoneyGram). Shekeissä ei todennäköisesti ole katetta.
- Huijari (ostaja) saattaa lähettää sinulle väärennetyn maksuvahvistuksen, jonka mukaan rahat olisivat jo siirretty tilillesi.
Ei kannata huolestua, mikäli saat ostaja- tai myyjäehdokkaalta epäilyttävän yhteydenoton. Tällaiseen viestiin ei kannata vastata mitään, vaan sen voi jättää kokonaan huomioimatta. Ethän myöskään arkaile tekemästä rikosilmoitusta, jos epäilet joutuneesi uhriksi.
Miten voin suojautua huijareilta?
Määrittele maksamiseen ja tavaran lähetykseen liittyvät asiat ja ehdot itse ja valitse sellainen maksupalvelu, jota itse haluat käyttää transaktion hoitamiseen ja jonka tiedät olevan oikea, olemassa oleva palvelu. Omia pankkitietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja ei koskaan kannata antaa epäilyttävän kuuloiselle kauppakumppanille. Tällaisia tietoja voidaan helposti käyttää väärin.
- Ole tarkkana sellaisen yhteydenottajan kanssa, joka ehdottaa tuotteen lähettämistä tai rahan siirtämistä ulkomaille.
- Älä koskaan lähetä rahoja ennakkoon ulkomaille.
- Älä hyväksy shekkiä maksuvälineeksi.
- Varo väärennettyjä maksuvahvistuksia.
Asiasanat: Ulkomaat, kansainvälinen, naapurimaat, ulkomaa