Jos epäilet, että tuote on vaurioitunut, kadonnut tai on ilmennyt muita toimitukseen liittyviä ongelmia, maksu on keskeytettävä ja otettava välittömästi yhteyttä kuljetusyhtiöön. Myös Toriin on otettava yhteys mahdollisimman pian tapausnumeron kanssa.
Tori tarvitsee ostajalta tuapausnumeron tehdäkseen reklamaation kuljetuskumppanille, sillä ostaja EI ole kuljetuskumppanin asiakas, vaikka olisikin oikeutettu korvaukseen.
Jos et ota yhteyttä ja ilmoita asiasta oikealle kuljetusyhtiölle heti havaittuasi kuljetuksen aikana mahdollisesti tapahtuneen vaurion tai virheen, voit menettää mahdollisuutesi korvaukseen. Pääsääntöisesti ostajan vastuulla on ottaa yhteyttä kuljetusyhtiöön mikäli epäillään kuljetusvauriota, sillä asiaan liittyvät vauriot ja poikkeamat on dokumentoitava.
Ostajalla on 24 tuntia aikaa tarkastaa tavarat vastaanoton jälkeen. Näiden 24 tunnin aikana Ostaja voi keskeyttää maksun Myyjälle napsauttamalla kohtaa ”Ilmoita ongelmasta”. Jos itse paketissa havaitaan näkyviä vaurioita ja paketti luovutetaan kuljetusliikkeen asiakaspalvelupisteessä, on siitä ilmoitettava välittömästi paketin luovuttavalle työntekijälle.
Ota yhteyttä kuljetusyhtiöön
Kuljetusvaurio:
Jos tavara vaurioituu kuljetuksessa, vastaanottajan on tehtävä ilmoitus Postin asiakastukeen täällä kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa vastaanottamisesta. Postin sähköpostivastauksen saamisen jälkeen on tehtävä ilmoitus myös Torille. Jos itse paketissa kuitenkin havaitaan näkyviä vaurioita ja paketti luovutetaan kuljetusliikkeen asiakaspalvelupisteessä, on siitä ilmoitettava välittömästi paketin luovuttavalle työntekijälle. Viivästynyt ilmoitus voi vaikeuttaa vaurion tutkintaa ja johtaa korvauksen maksamatta jättämiseen.
Keskeytä maksu
Jos epäillään toimitukseen liittyviä ongelmia ja maksua on vain lykätty, maksu on keskeytettävä kokonaan tilasivun "Tarvitsemme asiakaspalvelun apua" -kohdasta. Kun maksu keskeytetään, on kerrottava, mitä on tapahtunut. Huomioithan, että kuljetusyhtiöön tulee olla yhteydessä, vaikka maksu keskeytettäisiin ja selvitys lähetettäisiin Torille.
Ostaja on velvollinen todistamaan, että tavarat ovat vaurioituneet kuljetuksen aikana. Dokumentaatiossa on kuvattava vaurion luonne ja sen on sisällettävä kuvat seuraavista: pakkauksen lähetystarra, sisäpakkaus, ulkopakkaus, vahingoittunut sisältö ja pakkauslaatikossa vaurioitunut paketti (jos vaurio on näkyvissä). Tämän lisäksi osapuolten on täytettävä kuljetusliikkeen dokumentointivaatimukset.
Kuljetusliike päättää, onko korvausperuste olemassa, ja korvauksen määrän. Posti päättää yleensä korvauksesta tavaran painon perusteella. Kotimaan paketeista maksettava korvaus on enintään 20 euroa/kg. Jos todellinen arvo on pienempi kuin painon mukainen korvaus, korvaus maksetaan kohteen arvon mukaan. Tori maksaa korvauksen Ostajalle, jonka takia on ehdottoman tärkeää, että Torille on ilmoitettu asiasta ja annettu asiaan liittyvä kuljetusliikkeen tapausnumero.
Kadonnut paketti:
Jos paketti katoaa, lähettäjän on tehtävä ilmoitus Postin asiakastukeen (täällä) kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa lähettämisestä. Tämän jälkeen sinun tulee kertoa Torin asiakastukeen kuljetusyhtiöltä saamasi tapausnumero heti kun saat sen. Tavara katsotaan kadonneeksi, kun kuljetusliike on päättänyt siitä.
Jos kuljetusliike hyväksyy korvausvaatimuksen, Tori maksaa korvauksen Ostajalle. ToriDiilissä varattuna oleva ostohinta maksetaan tässä tapauksessa Myyjälle.
Huomioithan, että Tori tai kuljetusliike eivät ole vastuussa korvauksesta, jos tavara katoaa sen jälkeen kun se on noudettu noutopisteestä.
Kuljetusyhtiö on toimittanut väärän paketin:
Jos väärä paketti vastaanotetaan, Tori pidättää oikeuden pidättää maksun kunnes oikea paketti on löytynyt ja toimitettu tai kunnes kuljetusliike katsoo paketin kadonneeksi.
Kuljetusliike päättää onko korvausperuste olemassa, ja korvauksen määrän. Posti päättää yleensä korvauksesta tavaran painon perusteella. Kotimaan paketeista maksettava korvaus on enintään 20 euroa/kg. Jos todellinen arvo on pienempi kuin painon mukainen korvaus, korvaus maksetaan tavaran arvon mukaan. Tori maksaa korvauksen Ostajalle.
Se, että tavara katsotaan kadonneeksi tai vaurioituneeksi, ei muodosta perustetta irtisanoa sopimusta Myyjän kanssa, ellei tavara ole vaurioitunut/kadonnut Myyjästä johtuvien seikkojen vuoksi. Kuljetuspalvelua koskevan reklamaation yhteydessä Tori pidättää ostohinnan kunnes kuljetusliike on tehnyt päätöksen, ja maksaa sen jälkeen päätöksen mukaisesti.
Käsittelyaika:
Kuljetusyhtiö tekee tarvittavat tutkimukset, ja kun tapaus on saatu päätökseen ja päätös on lähetetty Torille, otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian. Huomaa, että käsittelyaika voi vaihdella tapauskohtaisesti.