Vinkkejä verkko-ostamiseen

Huomioithan nämä seikat, kun olet tekemässä hankintoja Torissa:

MIHIN TULISI KIINNITTÄÄ HUOMIOTA ENNEN KAUPAN SOLMIMISTA?

Onko myyjä rekisteröitynyt samana päivänä/lähipäivinä palveluun, kuin on lisännyt tuotteen myyntiin? Keksiikö myyjä syitä, miksi et voi nähdä tuotetta ennen maksamista?

PYYDÄ KUITTI TAI VAHVISTUS TUOTTEESTA

Pyydä aina mahdollisuuksien mukaan alkuperäistä kuittia ja kirjallista vahvistusta siitä, että tuote on olemassa/lähetetty/vastaanotettu.  

KYSY MYYJÄLTÄ LISÄKUVIA

Muista kysyä lisäkuvia tuotteesta. Pyydä myyjää ottamaan kuvan tuotteesta niin, että kuvan yhteydessä olisi paperilappu, jossa näkyy myyjän nimi sekä päivämäärä. Näin varmistetaan, että myyjän ottamat kuvat ovat varmasti tämän omia eikä esimerkiksi internetistä kopioituja. Pystyykö myyjä lähettämään tuotteesta tuoreen kuvan (esim. päivän lehden kanssa)?

TEE NÄMÄ ENNENKUIN MAKSAT

Ethän lähetä rahaa etukäteen näkemättä tuotetta tai varmistamatta, että tuote saapuu maksun yhteydessä. Muista, että vaikka myyjä ilmoittaa henkilötietonsa tai pankkitilinsä numeron, se ei turvaa sinua huijaukselta. Ethän myöskään kanna mukanasi suuria summia käteistä rahaa. Yksi tapa hoitaa maksu on siirtää rahaa rahansiirto- tai mobiilimaksupalvelun kautta. Tutustuthan silloinkin kyseisten palveluiden maksunpalautusten ehtoihin. 

VARMISTA MYYJÄN HENKILÖLLISYYS

Varmista myyjän puhelinnumero numerotiedustelusta. Prepaid-liittymässä on aina riskinsä. Varoitusmerkkien pitäisi soida siinä vaiheessa, kun myyjä välttelee kohtaamista. Mikäli myyjä alkaa kesken kauppojen solmimisen vältellä noutoa ja ehdottaa postitusta, tai kaupoilla on yhtäkkiä kova kiire, kannattaa kysellä lisää, ja varmistaa mahdollisuuksien mukaan myyjän henkilöllisyys. Onko maksun saajan nimi sama/eri kuin ilmoituksessa tai kuin millä myyjä esiintyy? Löytyykö netistä hakukoneella muiden asiakkaiden kokemuksia myyjästä?

Noudata erityistä varovaisuutta, kun...

  • tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta.
  • toinen osapuoli kiirehtii jatkuvasti ostopäätöstäsi.
  • joku tiedustelee pankkitilisi tai luottokorttisi numeroa.
  • maksat suuren rahasumman tuntemattomalle henkilölle. Pyri järjestämään maksutapahtuma julkisella paikalla kuten pankissa tai liikkeessä. 

MITÄ TEHDÄ JOS MYYJÄ EI LÄHETÄ MAKSETTUA TUOTETTA?

Mikäli myyjä ei lähettänytkään ostamaasi tuotetta, ota yhteyttä Tori-tukeen.

Toteutuneet maksutapahtumat ovat aina peruuttamattomia.

 Kun maksu on tehty Pivo –maksunapilla/sovelluksella:

  • Pivo -sovelluksen kautta tehdyt maksut siirtyvät reaaliajassa saajalle.
  • Muista ennen maksun hyväksymistä tarkistaa sovelluksen ilmoittama maksunsaajan nimi.
  • Väärinkäytöstilanteessa ota yhteyttä Pivon asiakaspalveluun (www.pivo.fi)
    • 020 356 789 (arkisin klo 9–17, lankaverkosta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min, matkapuhelinverkosta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min)
    • asiakaspalvelu@pivolompakko.fi
  • Väärinkäytöksestä tulee tehdä rikosilmoitus ja toimittaa siitä kopio omaan asiakkuuspankkiin. Ilmoita kauppakohteena ollut ilmoitus myös Torin asiakaspalveluun!

Kun maksu on tehty verkkopankissa tilisiirtona:

Väärinkäytöksen sattuessa, molemmissa maksutavoissa mahdollinen maksun jälkikäteinen palautuspyyntö tehdään oman asiakkuuspankin kautta. Tämä ei kuitenkaan takaa, että maksun palautus olisi mahdollista. Maksun palautukseen tarvitaan aina maksun vastaanottajan suostumus tai viranomaisen määräys maksun palauttamisesta.

Muissa epäselvissä tapauksissa, tulee kaupat selvittää aina myyjän ja ostajan kesken.

Kaupat tehdään myyjän ja ostajan kesken, eikä sivuston ylläpitäjä tai maksun välittäjä ole vastuussa niissä mahdollisesti tapahtuvista väärinkäytöksistä. Myöskään kuluttajansuoja ei koske kahden yksityishenkilön välisiä sopimuksia.

 

Lisäkysymyksiä? Lähetä pyyntö