Miten voin luottaa siihen, että ilmoituksen jättäjä on rehellinen? Ja mitä minun kannattaa ottaa huomioon ilmoituksessa?
Meiltä usein kysytään, mitä tarkentavia kysymyksiä myyjälle tai ostajalle voi esittää vaikuttamalta kuitenkaan hankalalta. Tarkentavat kysymykset eivät kuitenkaan ole koskaan haitaksi, sillä suojelet vain itseäsi. Ilmoituksen jättäjällä on oikeus jättää pois sekä sisällyttää ilmoitukseensa tietoja. Tälle voi tietysti olla monia eri syitä – ilmoittaja ei välttämättä yritä pimittää tietoja, vaan suhtautuu itsekin varovaisuudella näkyviin tietoihin.
Joillekin yksityisyyden säilyttäminen on ehdottoman tärkeää, ja he haluavat ensin käydä Torin viestikeskuksen kautta keskustelun ostajan tai myyjän kanssa ymmärtääkseen ensin, minkälainen kaupankäyntikumppani vastassa on.
Kuten muuallakin verkossa, tulee myös Torissa kiinnittää huomiota kaupanteon turvallisuuteen. Löytäessäsi Torista hyvältä vaikuttavan kaupankäyntikohteen, on hyvä muistaa käydä seuraavaa tarkistuslistaa läpi:
- Onko myyjällä on kova kiire kauppojen loppuun saattamisessa? Hoputtaako hän minua suorittamaan maksun? Vaikuttaako siltä, että samasta tavarasta yritetään käydä epärehellisin kommentein ja lupauksin kauppaa muidenkin ostajaehdokkaiden kanssa?
- Antaako myyjä/ostaja suoriin kysymyksiin suoria vastauksia, vai vältteleekö niiden antamista?
- Onko yhteistä aikaa ja tapaamispaikkaa hyvin hankala sopia, ja/tai kauppakumppanisi peruuttaa sovitun tapaamisen useampaan otteeseen?
Välty huijaukselta:
- Kun saat viestin ulkomaalaisista puhelinnumerosta, niin kannattaa edetä varovaisesti ja/tai olla yhteydessä Torin asiakaspalveluun, mikäli asia epäilyttää.
- Älä koskaan luovuta maksukortti- tai henkilökohtaisia tietojasi tuntemattomille verkkosivuille. Jos olet antanut pankkitunnuksiin tai maksukorttiin liittyviä tietojasi, ilmoita siitä välittömästi pankkitunnusten osalta pankkitunnusten sulkupalveluun ja maksukorttien osalta korttien sulkupalveluun.
- Käy kaikki kaupankäyntiin liittyvä viestittely aina Torin omassa viestipalvelussa. Näin voimme estää vilpilliset yhteydenotot, tietojärjestelmään jää kirjallinen todiste keskustelusta ja pääsemme helpommin vilpillisen osapuolen jäljille.
Pyydämme Torin käyttäjiltä valppautta kaikkeen kaupankäyntiin. Vertaiskauppa on yksityishenkilöiden välistä kaupankäyntiä, joten kaupanteossa kannattaa olla varovainen. Mikäli kohtaat epäilyttävän ilmoituksen, ilmoitathan siitä meille ilmoituksen "Ilmianna ilmoitus" -toiminnon kautta. Jos taas saat tavallisesta poikkeavan yhteydenoton Torissa, kerrothan siitä keskustelussa olevan Ilmianna käyttäjä - toiminnon avulla (löytyy kolmen pisteen takaa) joka avaa ilmianna keskustelu lomakkeen.
Voit lukea lisää aiheesta tästä.
Jättäessäsi sivustolle omaa ilmoitusta, muista aina tarjota mahdollisimman kattavasti ja rehellisesti tietoa tuotteesta, sillä tämä vähentää "turhia kyselyitä" ja synnyttää luottamusta siihen, että tuote on oikeasti olemassa. Ilmoituksen jättämiseen kannattaa käyttää hieman aikaa, sillä se yleensä palkitseekin nopeina ja helppoina kauppoina. Kun jätät ilmoitusta Toriin, muista sisällyttää ilmoitukseesi seuraavia tietoja:
- Mitat ja muut lisätiedot tavaran tai palvelun koosta ja käytettävyydestä sekä kunnosta
- Mahdollinen hintapyyntösi, ja perusteluita jos se vaikuttaa epärealistiselta (liian halpa), esim. yllä mainituista seikoista johtuen
- Muita toivomiasi olosuhteita kauppojen toteutumiselle (esim. et halua postittaa tuotetta)
Mistä syntyy luottamus yhteydenottajiin?
Yhteydenottoja voit tulla Torin viestikeskuksen kautta, tekstiviestitse, sähköpostitse tai puhelimitse. Osa yhteydenotoista saattaa olla tiedusteluja ennen ostopäätöstä. Hyvän keskustelun päätteeksi voi syntyä hyviä kauppoja. Yhteydenottojen käsittelemisessä saattaa kulua hieman aikaa, mikäli myynnissä oleva tuote on suosittu. Kaikille kiinnostuneille kannattaa vastata niin pian kuin mahdollista, jotta potentiaalinen ostajaehdokas ei unohda kyselleensä tuotteesta.
Myyjä päättää, että kenelle tahtoo tuotteensa myydä. Sinun ei ole pakko myydä sitä heti ensimmäiselle tiedustelijalle, mikäli ette ole päässyt yhteisymmärrykseen esim. hinnasta, toimituksesta tms. Silloin voit kohteliaasti kiittää kiinnostuksesta ja vastata seuraavalle ostajaehdokkaalle.