Ostajan opas

Huomioithan nämä seikat, kun olet tekemässä hankintoja Torissa:

MIHIN TULISI KIINNITTÄÄ HUOMIOTA ENNEN KAUPAN SOLMIMISTA?

Onko myyjä rekisteröitynyt samana päivänä/lähipäivinä palveluun, kuin on lisännyt tuotteen myyntiin? Keksiikö myyjä syitä, miksi et voi nähdä tuotetta ennen maksamista?

PYYDÄ KUITTI TAI VAHVISTUS TUOTTEESTA

Pyydä aina mahdollisuuksien mukaan alkuperäistä kuittia ja kirjallista vahvistusta siitä, että tuote on olemassa/lähetetty/vastaanotettu.  

KYSY MYYJÄLTÄ LISÄKUVIA

Muista kysyä lisäkuvia tuotteesta. Pyydä myyjää ottamaan kuvan tuotteesta niin, että kuvan yhteydessä olisi paperilappu, jossa näkyy myyjän nimi sekä päivämäärä. Näin varmistetaan, että myyjän ottamat kuvat ovat varmasti tämän omia eikä esimerkiksi internetistä kopioituja. Pystyykö myyjä lähettämään tuotteesta tuoreen kuvan (esim. päivän lehden kanssa)?

TEE NÄMÄ ENNENKUIN MAKSAT

Ethän lähetä rahaa etukäteen näkemättä tuotetta tai varmistamatta, että tuote saapuu maksun yhteydessä. Muista, että vaikka myyjä ilmoittaa henkilötietonsa tai pankkitilinsä numeron, se ei turvaa sinua huijaukselta. Ethän myöskään kanna mukanasi suuria summia käteistä rahaa. Yksi tapa hoitaa maksu on siirtää rahaa rahansiirto- tai mobiilimaksupalvelun kautta. Tutustuthan silloinkin kyseisten palveluiden maksunpalautusten ehtoihin. 

VARMISTA MYYJÄN HENKILÖLLISYYS

Varmista myyjän puhelinnumero numerotiedustelusta. Prepaid-liittymässä on aina riskinsä. Varoitusmerkkien pitäisi soida siinä vaiheessa, kun myyjä välttelee kohtaamista. Mikäli myyjä alkaa kesken kauppojen solmimisen vältellä noutoa ja ehdottaa postitusta, tai kaupoilla on yhtäkkiä kova kiire, kannattaa kysellä lisää, ja varmistaa mahdollisuuksien mukaan myyjän henkilöllisyys. Onko maksun saajan nimi sama/eri kuin ilmoituksessa tai kuin millä myyjä esiintyy? Löytyykö netistä hakukoneella muiden asiakkaiden kokemuksia myyjästä?

Noudata erityistä varovaisuutta, kun...

  • tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta.
  • toinen osapuoli kiirehtii jatkuvasti ostopäätöstäsi.
  • joku tiedustelee pankkitilisi tai luottokorttisi numeroa.
  • maksat suuren rahasumman tuntemattomalle henkilölle. Pyri järjestämään maksutapahtuma julkisella paikalla kuten pankissa tai liikkeessä. 

MITÄ TEHDÄ JOS MYYJÄ EI LÄHETÄ MAKSETTUA TUOTETTA?

Mikäli myyjä ei lähettänytkään ostamaasi tuotetta, ota yhteyttä Tori-tukeen.

Toteutuneet maksutapahtumat ovat aina peruuttamattomia.

Kun maksu on tehty verkkopankissa tilisiirtona:

Väärinkäytöksen sattuessa mahdollinen maksun jälkikäteinen palautuspyyntö tehdään oman asiakkuuspankin kautta. Tämä ei kuitenkaan takaa, että maksun palautus olisi mahdollista. Maksun palautukseen tarvitaan aina maksun vastaanottajan suostumus tai viranomaisen määräys maksun palauttamisesta.

Muissa epäselvissä tapauksissa, tulee kaupat selvittää aina myyjän ja ostajan kesken.

Kaupat tehdään myyjän ja ostajan kesken, eikä Tori tai maksun välittäjä ole vastuussa niissä mahdollisesti tapahtuvista väärinkäytöksistä. Myöskään kuluttajansuoja ei koske kahden yksityishenkilön välisiä sopimuksia.

Älä lähetä rahaa etukäteen näkemättä tuotetta tai varmistamatta, että tuote saapuu maksun yhteydessä!

Vaikka myyjä ilmoittaa henkilötietonsa tai pankkitilinsä numeron, se ei turvaa sinua huijaukselta.

 

Varoitusmerkkien pitäisi soida siinä vaiheessa, kun myyjä välttelee kohtaamista. Mikäli myyjä välttelee noutoa ja ehdottaisi postitusta, kannattaa olla varuillaan. Voit myös käyttää hakukonetta myyjän henkilöllisyyden varmistamiseksi.

“Ilmoituksessa näkyi, että tuote sijaitsee Helsingissä. Ilmoitin myyjälle, että voin tulla noutamaan tuotteen häneltä. Myyjä vastasi, että oli muuttamassa jyväskylään jolloin osa myyntituotteista on viety sinne. Hän ehdottaakin, että voisi postittaa tuotteen minulle, koska niin olisi helpompaa. Siirrettyäni rahat myyjän tilille, ei tämä enää vastanut viesteihini.“

“Ehdotin myyjälle voivani noutaa tuotteen, mutta tämä ilmoittikin sen olevan 300 km päässä. Minulla oli ystävä joka sattui asumaan lähistöllä joten ehdotin, että ystäväni pääsisi noutamaan tuotteen puolestani. Tämän jälkeen myyjä ei enää vastanut viesteihini.”

Oliko sinulla ostetaan-ilmoitus ja sait todella hyvän tarjouksen haluamastasi tuotteesta?

  • Myyjä kiirehtii maksun kanssa. Hän voi väittää, että tuotteesta on muitakin kiinnostuneita ja se menee seuraavalle henkilölle, mikäli et ole halukas maksamaan tuotteesta ensin.
  • Myyjän pyytämä hinta tuotteesta on liian hyvä ollakseen totta! Käy vertailemassa ensin sivustolta muiden samankaltaisien tuotteiden hintaa, jotta tiedät mitä kyseisestä tuotteesta pyydetään.
  • Suosittelemme osto-ilmoituksissa piilottamaan puhelinnumeron, jotta kaikki yhteydenotot jätetään Torin yhteydenottolomakkeen kautta. Voit vastausviestisi yhteydessä antaa myyjälle tarvittaessa numerosi. Ostoilmoituksien kautta voi kuka tahansa olla sinuun yhteydessä. Torin yhteydenottolomakkeen kautta voimme suodattaa epäillyttävät viestit ennen kuin ne välitetään sinulle sähköpostiin.
  • Muista pyytää tuotteesta paljon kuvia. Lisäksi kannattaa kysellä paljon lisätietoja tuotteesta, koska myyjällä ei ole ilmoitusta Torissa. Ehdota tapaamista julkisella paikalla.
  • Ole yhteydessä Torin tukeen, mikäli kaupanteko alkaa kuulostaa arveluttavalta tai siinä ilmenee epäilyttäviä piirteitä!

Huomasitko sivustolla asiatonta sisältöä?

Klikkaamalla lippua "Ilmianna asiaton ilmoitus" voit kertoa meille asiattomasta ilmoituksesta ja valita syyn epäilyksillesi ilmoituksen aitoudesta. Ilmiantosi siirtyy tällöin ilmoituksia tarkastavan tiimimme käsittelyyn ja palaamme asiaan mikäli lisätiedoille on tarvetta - kerrothan meille siis, mistä sähköpostiosoitteesta sinut tavoittaa tarvittaessa.

Lisäkysymyksiä? Lähetä pyyntö